De beste diëten van 2015

0
330

Er zijn honderden zo niet duizenden verschillende diëten en iedere keer komt er wel weer een dieet op wat ‘nog beter werkt’ dan alle anderen. Het is hierdoor moeilijk wanneer je wilt af vallen om een keuze te maken tussen alle verschillende diëten.

In dit artikel heb ik de 10 meest populaire diëten van 2015 op een rijtje gezet. Hierbij is naast de populariteit (wat helaas voor een groot deel vaak bepaald word door het marketingbudget), ook gekeken naar de ervaringen van gebruikers en onze mening over dit dieet.

Het juiste dieet kiezen

De diëten die ik zo ga beschrijven staan niet in een bepaalde volgorde, het is namelijk onmogelijk een van deze diëten ‘het beste’ te noemen. Welk dieet het beste bij je past hangt namelijk geheel van jouw levensstijl en je doel af.

Zo zijn er diëten die bedoelt zijn om binnen enkele weken snel wat af te vallen, bijvoorbeeld omdat het strandweer eraan komt. Maar er zijn ook diëten. Hiernaast heb je nog de keuze tussen diëten waarbij je kant en klare maaltijden koopt waardoor je zelf niet hoeft te koken of calorieën te tellen, terwijl je bij andere diëten toch echt zelf aan de slag zal moeten met nieuwe recepten en het tellen van calorieën.

Lees hier hoe je het juiste dieet voor jou kan bepalen.


 

GI-dieet

GI dieet

GI staat voor Glycemische Index. De GI waarde geeft aan met welke snelheid je lichaam voedsel verteert en omzet in glucose. Glucose is de energiebron van het lichaam. Voedsel met een hoge GI waarde wordt in dit dieet vermeden, hiervoor in de plaats eet je voedsel met een lage GI waarde. Dit voedsel wordt langzaam en gelijkmatig afgebroken waardoor je lichaam langer voorzien is van energie en je minder snel honger krijgt. Hiernaast probeert dit dieet ook suikers en vetten te vermijden.

Lees hier meer over het GI dieet.


 

cambridge-dieet

Cambridge dieet

Het Cambridge dieet is onverminderd populair onder mensen die snel een aantal kilo willen afvallen. Resultaten als 6 tot 10 kilo kwijt binnen een maand zijn goed haalbaar en dit klinkt veel mensen dan ook als muziek in de oren. Het is echter niet aan te raden dit dieet gedurende langere tijd te doen, door middel van soepen, shakes en repen krijg je slechts 500 kcal per dag binnen, veel te weinig om gedurende langere tijd gezond te leven.

Lees hier meer over het Cambridge dieet.


 

paleo

Paleo dieet

Het Paleo dieet wordt ook wel het oerdieet genoemd. Het dieet bestaat uit voedsel wat onze verre voorouders aten. Denk hierbij aan veel groente, fruit, mager vlees, eieren en noten. Producten zoals brood, aardappelen, pasta, rijst, melk en kaas werden in die tijd nog niet gegeten en zitten dus ook niet in het dieet. De gedachte hierachter is dat ons lichaam zich sinds de oertijd nog niet heeft weten aan te passen aan al dit moderne voedsel en dat dus ook vermeden dient te worden aangezien ons lichaam hier niet goed mee om kan gaan. Denk maar aan alle allergieën die steeds vaker en vaker voorkomen! Zaken als suiker en zout doen het lichaam meer kwaad dan goed.

Lees hier meer over het Paleo dieet.


 

weightwatcherslogo

Weight Watchers

De kern van het weight watchers dieet is dat niet alleen wat je eet belangrijk is. Net zo belangrijk is voldoende lichaamsbeweging, maar vooral hulp van anderen. Weight Watchers is in 1960 gestart door een huisvrouw die bang was om haar verloren kilo’s weer aan te komen en daarom haar vriendinnen inschakelde om haar te helpen. Nu 50 jaar later heeft het bedrijf een wereldwijd netwerk waarbij je naast op de website ook regelmatig bijeenkomsten bij jou in de buurt kan bijwonen voor extra ondersteuning en motivatie.

Lees hier meer over het Weight watchers dieet.


 

atkins

Atkins dieet

Het Atkins dieet, oftewel de ‘Atkins Nutritional Approach” focust zich op het regulieren van de hoeveelheid insuline in het lichaam. Wanneer we grote hoeveelheden koolhydraten tot ons nemen stijgt onze insuline waarde snel, waarna deze weer snel daalt. Insuline geeft ons lichaam het signaal om zo veel mogelijk van wat we eten op te slaan in de vorm van vet,  hiernaast zorgt het ervoor dat het lichaam zo min mogelijk van de al opgeslagen hoeveelheid vet zal gebruiken als bron van energie. Met het Atkins dieet vermijd je ‘snelle’ koolhydraten en worden deze voedingsproducten vervangen door producten rijk aan eiwitten.

Lees hier meer over het Atkins dieet.


 

zone-dieet

Zone dieet

Het zone dieet werkt volgens dezelfde filosofie als het Atkins dieet: het vermijden van slechte koolhydraten om zo je insuline hoeveelheid te reguleren. Het Zone dieet mikt op een balans van 40% koolhydraten, 30% vet en 30% eiwitten bij iedere maaltijd. Het Zone dieet richt zich er voornamelijk op om je gezonde koolhydraten en vetten te laten eten.

Lees hier meer over het Zone dieet.


 

South-beach-dieet

South beach dieet

Het South beach dieet lijkt ook sterk op het Atkins dieet. De kracht van dit dieet is dat het in 3 fases is opgebouwd. In de eerste fase die twee weken duurt mag je maar weinig eten om snel af te vallen. Hierna volgt fase twee, waarin je meer voedingsproducten mag eten en zelf moet ontdekken hoeveel je kan eten terwijl je nog steeds blijft afvallen. Wanneer je je streefgewicht bereikt hebt begint fase 3, deze fase duurt de rest van je leven en hierin dien je ongezonde vetten en koolhydraten te vermijden.

Lees hier meer over het South Beach dieet.


 

Mediterrane-Dieet

Mediterrane Diet

Het mediterrane is gebaseerd op het dieet wat de mensen rond de Middelandse Zee (Griekenland, Kreta, Italie) eten. De nadruk bij dit dieet ligt op het eten van veel plantaardig voedsel, vers fruit en zaden. Hiernaast wordt er veel kaas, yoghurt en een beperkte hoeveelheid kip, vis en rood vlees gegeten. Het mediterrane dieet bestaat voor ongeveer 30% uit vet.


 

modifast

Modifast

Modifast is een dieet waarbij je maaltijdvervangers van Modifast eet. Het is een eiwitrijk dieet, het eten van koolhydraten en vetten wordt beperkt. Aangezien niemand hetzelfde is, is Modifast er in verschillende varianten afhankelijk van je doel. Het voordeel van Modifast is dat het eenvoudig is, de maaltijdvervangers zijn makkelijk op te lossen in water waarna je een volledige maaltijd hebt. Een nadeel is echter dat wanneer je stopt met Modifast de kans groot is dat je weer snel in je oude eetpatroon terugvalt.

Tot slot

Ik hoop dat dit artikel je goed op weg heeft geholpen om een eerste indruk te krijgen welke diëten je zou kunnen proberen. We raden je sterk aan om een selectie van een aantal van deze dieeten te maken en je hierin verder te diepen. Bij ieder dieet staat een link met daarin meer informatie over het betreffende dieet. Verdiep je eerst goed in het dieet zodat je weet waar je aan begint! Zo voorkom je dat je al snel afhaakt omdat het dieet niets voor jou blijkt te zijn.

Heb jij ervaringen met een van deze diëten, of vind je dat er een dieet in dit lijstje mist? Laat het ons dan hieronder weten! 

DELEN
Mijn favoriete bezigheid? Helaas is dit eten.... Dankzij de genen van mijn moeders kant betekent dit helaas dat ik heel gemakkelijk gewicht aankom. In het verleden heb ik dan ook van alles geprobeerd qua afvallen, van Sonja Bakker tot weken lang leven op vruchtensappen. In het dagelijks leven werk ik als diëtiste. Hiernaast deel ik op deze site graag de ervaringen en kennis die ik heb opgedaan op het gebied van afvallen en lekker eten!

LAAT EEN REACTIE ACHTER