Het GI dieet – eten op basis van de Glycemine Index

0
188

De bedenkers van het GI dieet plan geloven dat door bepaalde voedingsproducten wel en andere producten niet te eten je je honger kan beïnvloeden waardoor je behoefte aan eten minder is en je op deze manier minder eet en dus afvalt.

GI is een afkorting die staat voor Glycemine Index. Het is een rating systeem aan de hand waarvan voedsel een score krijgt van 1 tot 100. Dit getal staat voor hoe snel het voedsel in het lichaam verteerd en opgenomen wordt. Zo worden suikers bijvoorbeeld heel snel opgenomen en hebben een hoge waarde, terwijl producten die uit langzaam afbreekbare koolhydraten bestaan een lage GI waarde hebben.

Deze Index is opgesteld voor mensen met diabetes om hun te helpen hun suikergehalte te regulieren, maar het wordt nu ook door mensen die willen afvallen gebruikt.

Wat je mag eten met een GI dieet

Met het GI dieet eet je vooral producten die een GI waarde van 55 of lager hebben je moet hierbij denken aan:

  • Vis
  • Melk
  • Zoete aardappels

Producten met een waarde tussen de 55 en de 69 kan je in beperkte maten eten terwijl wordt aangeraden om producten met een waarde van hoger dan 70 helemaal te vermijden.

Hierbij moet je dan denken aan verwerkte producten met veel suikers en slechte koolhydraten zoals wit brood, bepaalde groenten en sommige soorten fruit. Doordat ook veel granen niet gegeten mogen worden met dit dieet kan het ook heel goed gevolgd worden door mensen die intolerant voor gluten zijn.

Een goed overzicht van wat je wel en niet kan eten is te vinden op http://www.gi-dieet.nl/

Naast wat je mag eten, zijn ook de eetmomenten bij dit dieet belangrijk. Zo wordt er aangeraden om niet 3 grote maaltijden op de dag te eten, maar het voedsel te verdelen over 6 kleinere maaltijden gedurende dag waardoor de glucose levels in het bloed rond een constante waarde blijven schommelen.

De wetenschap achter het GI dieet

De GI waarde is een indicatie voor hoe het voedsel de suikergehalte van het bloed beïnvloed. Voedsel met koolhydraten die snel afgebroken kunnen worden komen snel in de bloedbaan terecht waardoor ze een hoge GI waarde hebben. Het GI streeft ernaar om pieken van glucose te voorkomen.

Conclusie

Het is gemakkelijk om veel informatie en recepten over het GI dieet op het internet of in boeken te vinden. Indien je na het leven van dit artikel geïnteresseerd bent geraakt in dit dieet raden we je dan ook sterk aan om verder onderzoek te doen. Het is namelijk belangrijk goed te weten waar je aan begint, om teleurstelling te voorkomen!

Door de producten die je mag eten met dit dieet zal je je vol voelen, waardoor je minder zal eten dan je normaal zou doen en je dus langzaam aan op een gezonde manier afvalt.

Een dieet wat bestaat uit producten met een lage GI waarde is uitstekend voor diabetici en mensen die op een gezonde manier langzaam aan gewicht willen kwijtraken.

DELEN
Mijn favoriete bezigheid? Helaas is dit eten.... Dankzij de genen van mijn moeders kant betekent dit helaas dat ik heel gemakkelijk gewicht aankom. In het verleden heb ik dan ook van alles geprobeerd qua afvallen, van Sonja Bakker tot weken lang leven op vruchtensappen. In het dagelijks leven werk ik als diëtiste. Hiernaast deel ik op deze site graag de ervaringen en kennis die ik heb opgedaan op het gebied van afvallen en lekker eten!

LAAT EEN REACTIE ACHTER