Het South Beach Dieet – vervang slecht met goed

0
146

Het South Beach Dieet is het nieuwste dieet in een serie van populaire diëten. Het is zo populair geworden dat het reeds het geheel Amerikaanse continent heeft overgenomen en ook in Nederland is dit dieet sterk in opkomst.

Dr. Arthur Agatston, een cardioloog uit Florida, formuleerde het South Beach dieet met assistentie van Maria Almon van het Mount Sinai Medisch Centrum in Miami.

Het South Beach dieet werd aanvankelijk ontwikkeld door Dr. Agatston met als doel om hart- en vaatziekten te voorkomen bij zijn hartpatiënten met overgewicht die moeite hadden met het volgen van het standaard, vetarme en aanbevolen dieet van de American Heart Association.

Dr. Agatston begon met het promoten van zijn dieet voor gewichtsverlies doeleinden nadat hij dit dieet succesvol had toegepast tijdens de behandeling van zijn patiënten.

De wetenschap achter het dieet

Het idee achter het South Beach dieet is dat als personen gewicht willen verliezen, ze de “slechte koolhydraten” met de “goede koolhydraten”, en de “slechte vetten” met “goede vetten” zullen moeten vervangen. Het is daarom dus gebaseerd op een onderscheid tussen wat het dieet “goede” en “slechte” koolhydraten noemt, wat weer gebaseerd is op de glykemische-index. De “goede” en de “slechte” vetten worden onderscheden gebaseerd op hoe verzadigd deze zijn.

Bekijk ook: De voor en nadelen van het South Beach Dieet

Het verteren van “slechte” koolhydraten resulteert, althans volgens Dr. Agatston, in een insulineresistentie – een ongevoeligheid voor insulinereceptoren, wat betekend dat deze minder goed het bloedsuikerpijl kunnen reguleren. Het programma noteert tevens dat bij een insulineresistentie het lichaam vaak overtollig glucose als glycogeen opslaat in de lever en in de spiercellen, en tevens als vet in de vetcellen. Dr. Agatston gelooft tevens dat het jezelf verwennen met “slechte” vetten tot een verhoogde gewichtstoename en een verhoogt risico op hart- en vaatziekten leidt.

Hoewel Agatston categorisch zegt dat het South Beach dieet noch een koolhydraat-arm, noch een vetarm dieet is, het feit is dat de consumptie van beide deze voedselgroepen wordt beperkt. Het komt er op neer dat het South Beach dieet van Dr. Agatston als een onderdeel van een kort en snel afvaldieet, en als een onderdeel van een lang, calorie-beperkt en portie-gecontroleerd dieet gezien kan worden.

Het South Beach dieet is simpelweg verdeeld in drie fases:

South Beach dieet Fase Een

Fase een van het South Beach dieet is de strengste fase van het programma en staat de minste keuzes toe wat betreft koolhydraten. Er is geen ruimte voor brood, aardappels, pasta, rijst, fruit, of enig suiker- of meel-bevattende maaltijden tijdens deze twee weken durende fase.

Echter staat deze fase wel de consumptie van bepaalde groenten met een lage glykemische-index toe die belangrijke voedingsstoffen bevatten zoals foliumzuur, wat erg gezond is oor het hart, en andere vitaminen en mineralen. De velen salades en groenten die teven onbeperkt toegestaan zijn zorgen voor voldoening en helpen het beheersen van het bloedsuikerpijl.

Ook interessant: De voor en nadelen van het South Beach Dieet

Fase een staat tevens voldoende porties eiwit en goede vetten toe via de consumptie van voedsel als vlees, gevogelte, zeevruchten, eieren, noten, tofu (vetarm of verlaagd in calorieën), oliën (koolzaad- en olijfoliën), specerijen en kunstmatige zoetstoffen. De grootte van de porties is tevens niet streng gecontroleerd sinds de diëters tussen de 1,200 en 1,400 calorieën per dag mogen opnemen, verspreid over drie maaltijden en twee of drie snacks.

Deze fase bestaat om diëters te helpen met het overwinnen van hun ongezonde behoeften en om enige insulineresistentie te verlagen. Dr. Agatston gelooft dat diëters tussen de 8 en 13 pond aan voornamelijk buikvet kunnen verliezen enkel tijdens deze fase van het dieet.

Diëters worden tevens geadviseerd om Fase 1 van het dieet niet als een langdurig dieet te gebruiken. Hoewel sommige diëters het wellicht lastig vinden om het te volgen sinds deze last kunnen krijgen van weinig energie, moeheid, misselijkheid, en uitdroging.

South Beach dieet Fase Twee

De tweede fase van het South Beach dieet is meer vrij. Diëters verliezen tijdens deze fase meestal ongeveer 1-2 pond (0.6-1 kg) per week. Deze fase staat diëters toe henzelf af en toe te verwennen met een aantal van hun “toegestane” favoriete maaltijden – hoewel de hoeveelheden minder zullen zijn dan voorheen.

Diëters zullen tijdens deze fase langzamerhand bepaalde “goede” koolhydraten zoals fruit, volkoren brood, volkoren rijst, volkoren pasta, zoete aardappel, en nog veel meer zetmeelrijke groenten mogen herintroduceren in hun dieet.

Diëters zullen in deze fase van het dieet moeten blijven totdat ze hun streefgewicht hebben bereikt. Daarna zullen ze naar de derde fase van het dieet kunnen gaan. De lengte van fase twee is vrijwel geheel afhankelijk van het gewicht dat de diëter wil verliezen.

South Beach dieet Fase Drie

Dit is de onderhoudsfase van het South Beach dieet en begint wanneer de diëter zijn of haar streefgewicht heeft behaald. Deze fase is bedoeld om diëters te helpen met het behouden van de voordelen die zij door het volgen van fase 1 en 2 hebben verkregen. De lijst van niet-toegestane voedingsmiddelen in fase 3 lijkt erg veel op die van fase 2, sinds maaltijden die uit wit meel bestaan, en die rijk zijn aan verfijnde suikers nog steeds verboden zijn.

Lees ook: De voor en nadelen van het South Beach Dieet

Fase drie wordt daardoor een manier van leven waarin je de juiste voedselkeuzes maakt. Keuzes die je hebt geleerd in de voorafgaande fases. Diëters worden tevens aangemoedigd om aan aerobics oefeningen en krachttraining te doen.

Tot slot

Ondanks dat het South Beach dieet relatief nieuw is vergeleken met diëten zoals het Atkins Dieet en ondanks dat hier vrijwel geen onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is, hebben veel mensen het dieet toch met erg veel enthousiasme omarmd.

Naast het snelle gewichtsverlies tijdens de eerste fase van het dieet, welke tevens het grootste punt van kritiek is, zijn de meeste voedingsdeskundigen van mening dat de algemene principes achter dit dieet kloppen.

Heb jij ervaring met het volgen van dit dieet? Laat het ons weten en laat een reactie achter!

DELEN
Mijn favoriete bezigheid? Helaas is dit eten.... Dankzij de genen van mijn moeders kant betekent dit helaas dat ik heel gemakkelijk gewicht aankom. In het verleden heb ik dan ook van alles geprobeerd qua afvallen, van Sonja Bakker tot weken lang leven op vruchtensappen. In het dagelijks leven werk ik als diëtiste. Hiernaast deel ik op deze site graag de ervaringen en kennis die ik heb opgedaan op het gebied van afvallen en lekker eten!

LAAT EEN REACTIE ACHTER