Het Zone Dieet – de juiste balans vinden

0
740

Het Zone Dieet is gebaseerd op het idee dat het behalen van een “hormonaal balans” via optimale verhoudingen van koolhydraten, eiwitten en vetten via maaltijden en snacks, de meest effectieve manier is om het lichaam te helpen met het verteren en het effectief gebruiken van het ingenomen voedsel.

Het dieet is ontwikkeld en gepopulariseerd door biochemicus Dr. Barry Sears, die het optimale functioneren van dit dieet als “in the zone” beschrijft. Dit is dan ook de reden waarom dit dieetprogramma het “Zone dieet” wordt genoemd.

Sears is van mening dat het “in the zone” zijn zowel het algemene energieniveau, als de mentale en fysieke prestaties verhoogt. Sears zegt tevens dat het Zone Dieet helpt met het bestrijden van leeftijd-gerelateerde problemen, dat het chronische hart- en vaatziekten helpt voorkomen, en dat het dieet helpt met een effectieve en langdurige vetverbranding.

Zo Werkt Het Zone Dieet

Het idee achter het Zone Dieet, en de reden waarom het werkt, is volgens Dr. Sears de wisselwerking van het voedsel, de hormonen insuline en glucagon, en andere hormoonachtige stoffen die ook wel bekend staan als eicosanoïden.

Sears gelooft dat wanneer het bloedsuikergehalte stijgt vanwege een overmatige consumptie van koolhydraat bevattend voedsel met een laag glykemische-index, dat de cellen in de alvleesklier het hormoon insuline afgeven. Insuline instrueert de cellen in het lichaam daarna om het overtollige glucose in de bloedsomloop op te nemen en het op te slaan als ofwel glycogeen in de lever- en spiercellen, of als vet in de vetcellen (vetweefsels).

Tip: Het Atkins Dieet

Wanneer het bloedsuikergehalte echter daalt, zullen weer andere cellen in de alvleesklier het hormoon glucagon afgeven. In tegenstelling tot insuline verteld glucagon de lever en spieren om glycogeen af te geven en het terug te converteren naar glucose zodat dit door het lichaam gebruikt kan worden. Als het glucosegehalte echter te laag blijft, zal het lichaam beginnen met het verbranden van de vetreserves voor energie.

Volgens Dr. Sears stimuleren koolhydraten de productie van insuline terwijl eiwitten de productie van glucagon stimuleren. De wisselwerking tussen deze twee hormonen en het type voedsel dat wordt ingenomen dat de afgifte van deze twee hormonen beïnvloedt, speelt een belangrijke rol in het idee achter het Zone Dieet van Dr. Sears.

De aanbeveling van Dr. Sears is daarom ook dat diëters de juiste verhouding tussen koolhydraten en eiwitten en vetten moeten hebben om zo het insulinegehalte in hun bloed te reguleren en om zo, als gevolg hiervan, de geneigdheid van het lichaam om glucose op te slaan als vet te verminderen.

Het Zone Dieet wordt vanwege de aanbevolen voedselinname als een eiwitrijk, koolhydraatarm dieet gezien, sinds het een voedselinname aanbeveelt die 40% uit koolhydraten, 30% uit eiwitten en 30% uit vetten bestaat. Dit is de reden waarom het ook wel bekend staat als het 40-30-30 plan.

Het bepalen van de 40:30:30 Verhoudingen

Het Zone Dieet is een zeer gestructureerd dieet, vooral gegeven het feit dat de diëters voor elke maaltijd en snack die zij hebben de 40% koolhydraten, 30% eiwitten en 30% vet verhouding zullen moeten nastreven.

Om deze voedingsstoffenverhouding te bepalen, baseert het dieet de hoeveelheid eten dat gegeten moet worden afhankelijk van de eiwitbehoeften van de diëter. De eiwitbehoefte van een persoon is gebaseerd op het gewicht, de lengte, de afmetingen van de heup en taille en de activiteitsgraad van die persoon.

Aanrader: Dieëten die te mooi om waar te zijn

De resultaten van deze eiwitbehoeften worden dan gebruikt om op een effectieve wijze het aantal koolhydraten en vetten te berekenen die in het dieet toegestaan zijn om op die manier het “equilibrium” van de hormoonafgifte in het lichaam te bereiken. De uitkomst van deze berekening is een dagelijks dieet dat tussen de 1,100 en 1,700 calorieën bevat.

Voedsel in het Zone Dieet

Het Zone Dieet categoriseert voedsel als ofwel “goed” of “slecht”. De diëter zal daarom zeker moeten weten dat elke maaltijd “goed” voedsel bevat, om zo de 40-30-30 verhouding te behalen.

Het Zone Dieet raad daarom aan dat 40% van de calorieën in elke maaltijd of snack van natuurlijke of complexe koolhydraten zullen moeten komen, 30% van de calorieën uit magere eiwitbronnen zullen moeten komen, en dat 30% uit gezonde en onverzadigde vetten zullen moeten komen.

Aanrader: Een koekje per dag houdt de dokter weg

Een aantal goede bronnen van koolhydraten die in het Zone Dieet zijn toegestaan zijn o.a.: zeer kleine hoeveelheden granen, niet-zetmeelrijke groenten, havermout, gerst en sommige soorten fruit. Deze zijn over het algemeen natuurlijk, complex en niet verwerkt.

Eiwitbronnen die door het dieet als “goed” beschouwd worden zijn o.a.: Magere kip, kalkoen en ander gevogelte, evenals zeevruchten en eiwit.

Onder de toegestane vetten vallen kleine hoeveelheden van koolzaad- en olijfolie, evenals magere/vetvrije zuiverproducten. Dr. Sears raadt ten zeerste aan om de juiste hoeveelheid essentiële vetzuren in te nemen – Omega-3 en Omega-6. Het is zelfs zo dat de populariteit van omega-3 visoliën deels aan hem te danken is.

Echter zijn de volgende typen “slecht” eten – althans volgens het Zone Dieet – strikt verboden: rood of vet vlees; volle zuivelproducten; brood, rijst, granen en het meeste gebakken eten; eierdooiers en aardappels; bepaalde groenten en fruit zoals wortels, bananen, papaja, mango’s, mais, fruitsappen over het algemeen, en nog veel meer verschillende fruitsoorten.

Het doel van het Zone Dieet is, in tegenstelling tot andere dieetprogramma’s, meer gericht op het helpen van diëter met het reduceren van hun lichaamsvet, i.p.v. het bereiken van een bepaald gewicht. Het dieet richt zich daarom op 15% lichaamsvet voor mannen en 22% lichaamsvet voor vrouwen.

Kritiek op het Zone Dieet

Het Zone Dieet heeft tevens aardig wat kritiek ontvangen van voedingsdeskundigen en diëtisten. En ook al zijn de meeste het eens met de 30% vet inname verhouding, zijn de meningen verschillend over de andere twee voedingsstoffen.

Bekijk ook: Dieëten die te mooi om waar te zijn

Sommigen beweren dat de 30% eiwit verhouding te hoog is en dat de 40% koolhydraat verhouding te laag is. Andere experts zien de insulinetheorie van Dr. Sears weer als gebrekkig; zij beweren dat er nog geen substantieel wetenschappelijk bewijs is dat de rol van insuline in de gewichtsregulatie bewijst.

Ondanks dit alles, zweren de meeste populaire beroemdheden bij de resultaten die ze bereikt hebben door gebruik te maken van het Zone Dieet. Dit is wellicht de reden waarom het Zone Dieet vaak als het “Celebrity Dieet” wordt gezien.

Heb jij ervaringen met dit dieet? Laat het ons weten door een reactie achter te laten!

DELEN
Mijn favoriete bezigheid? Helaas is dit eten.... Dankzij de genen van mijn moeders kant betekent dit helaas dat ik heel gemakkelijk gewicht aankom. In het verleden heb ik dan ook van alles geprobeerd qua afvallen, van Sonja Bakker tot weken lang leven op vruchtensappen. In het dagelijks leven werk ik als diëtiste. Hiernaast deel ik op deze site graag de ervaringen en kennis die ik heb opgedaan op het gebied van afvallen en lekker eten!

LAAT EEN REACTIE ACHTER