Weight Watchers

1
427

Weight Watchers is een programma dat ontwikkeld is om mensen te helpen afvallen. Dit programma onderscheidt zich van andere dieeten omdat de deelnemers van dit programma hun eigen eten kunnen kopen en klaarmaken.

Dit afvalprogramma heeft zichzelf tevens bewezen als een erg effectieve dieetoptie voor mensen die aardig wat gewicht willen verliezen en voor mensen die gewoon een paar extra kilootjes willen verliezen.

Het dieetplan van Weight Watchers wordt niet als een dieetplan geadverteerd, maar als een manier van leven; dit is omdat de principiële theorie achter hun afvalsucces enkel gebaseerd is op sporten en het reduceren van het aantal calorieën. Het dieet claimt t.o.v. van een aantal andere diëten, niet dat je tegelijkertijd vlees en eieren moet eten en daarna twee uur moet wachten voordat je iets met koolhydraten eet. Weight Watchers baseert zijn dieetplan op de voedselpiramide.

Online of Face to Face

Een van de unieke aspecten van het Weight Watchers dieet is de hoeveelheid hulp en ondersteuning die je kunt ontvangen van professionals en van mensen die net als jij gewicht willen verliezen. Je kunt jezelf op twee manieren opgeven voor het Weight Watchers dieet.

De eerste en tevens traditionele manier is door het vinden en het bijwonen van face-to-face meetings. Deze meetings worden doorgaans één keer per week gehouden; tijdens zo’n meeting zullen er discussies zijn, kun je bronnen met elkaar delen en zul je je wekelijkse weging kunnen doen.

Online Weight Watchers is een optie voor mensen die ofwel het idee van face-to-face meetings oncomfortabel vinden, ofwel liever de gemakzucht van het online programma willen hebben. Beide methodes zijn erg effectief gebleken.

Voedselpunten

Om het Weight Watchers programma te laten werken, delen de deelnemers hun streefgewichten, eetgewoontes en hun favoriete activiteiten met elkaar. Het systeem genereert dan een gemiddeld aantal dagelijkse punten. Dit gemiddelde kan gevonden worden door het gewicht dat de deelnemer wil verliezen samen met zijn/haar huidige lichaamsgewicht te evalueren.

De deelnemers houden elke dag bij wat ze eten en hoeveel ze eten. Dit eten zal dan een puntenaantal toegewezen krijgen; het doel van de deelnemer is om binnen het aantal gemiddelde punten te blijven die ze voor een bepaalde dag zijn toegewezen. Dit leert de deelnemers aan om gezond te eten en ze zullen op deze manier leren wat ze zouden moeten vermijden. Een cheeseburger kan bijvoorbeeld 12 punten zijn; als een deelnemer slechts 20 punten voor een bepaalde dag heeft, dan zal het eten van een cheeseburger meer dan de helft van zijn/haar dagelijkse punten opnemen. De persoon kan ervoor kiezen om de burger eten als hij/zij dat wil, maar indien hij/zij het dieet strikt wilt blijven volgen, dan betekend dat dat hij/zij nog maar 8 punten over heeft voor de rest van zijn/haar maaltijden en snacks.

Bekijk ook: De 6 beste tips bij het volgen van het Weight Watchers dieet

Als deze persoon in plaats daarvan een kopje rijst met een portie gebakken kip en wat spinazie zou hebben, dan zou dit slechts 7 of 8 punten hebben ingenomen, wat betekend dat deze persoon meer opties heeft voor zijn/haar andere maaltijden. Dit leert de deelnemers welke maaltijden beter en welke maaltijden slechter zijn dan anderen.

Diegene die zich voor Weight Watchers opgeven krijgen tevens een bepaald aantal reservepunten die zij kunnen gebruiken wanneer ze ook maar willen. Deze punten kunnen aan het totaal dagelijkse puntenaantal worden toegevoegd, of ze kunnen bewaard worden tot het einde van elke week.

Activiteitspunten

Activiteitspunten worden gebruikt om sporten te belonen. Er zijn veel verschillende soorten sport die als acceptabel gezien worden, inclusief hardlopen, zwemmen en zelfs tuinieren. De intensiteit en de duur van deze activiteiten bepalen hoeveel activiteitspunten je hiermee verdient. Deze punten kunnen gebruikt worden als je bonus voedselpunten al weg zijn. Des te meer de deelnemers actief blijven, des te flexibeler hun eetopties zijn. Dit moedigt de deelnemers aan om goede eetgewoonten te combineren met goede sportgewoonten.

Wegingen

De weging van Weight Watchers gebeurt een keer per week. Deelnemers van de face-to-face meetings wegen henzelf voor hun groepsleden; dit is namelijk een manier om met elkaar verbinden. De gewichten zullen worden opgeschreven en er zal passend advies gegeven worden afhankelijk van de hoeveelheid gewicht dat een persoon die week verloren heeft of, indien het tegenovergestelde het geval, aankomen is. De online deelnummers zullen elke week hun gewicht via de computer invoeren.

Hulpbronnen

Weight Watchers biedt veel hulpbronnen aan voor haar leden. Van recepten tot tips en advies, de leden van Weight Watchers kunnen altijd informatie vinden over hoe ze het beste gezond kunnen blijven tijdens het diëten.

Weight Watchers biedt tevens voor mensen met een scala aan verschillende lifestyles verschillende dos en don’ts aan wat betreft de manier van eten; wat betreft de beste manieren om gewicht te verliezen en tevens de beste manieren om gezonde routines op te stellen.

Onderhoud

Een ander uniek aspect van het Weight Watchers programma is dat het haar deelnemers aanleert om het gewicht er ook af te houden en om hun nieuwe levensstijl te behouden; het doet dit allemaal tijdens het programma door de deelnemers te leren wat voor hen gezond is en waarom dit het geval is. Het programma wordt een tweede natuur, en in plaats van dat het programma haar deelnemers alleen voorgebakken eten levert, leert het programma hen om betere porties en opties te kiezen.

De voordelen:

  • Het bijhouden van punten wordt gedaan via een dagboek en een rekenmachine – erg eenvoudig
  • Geen voedselrestricties
  • Je kunt een wekelijks supportteam bijwonen om advies van een leider te krijgen en om jezelf te wegen om zo verantwoordelijk te blijven
  • Toegang tot online hulpmiddelen en ondersteuning
  • Voedsel zoals chocolade, brood, yoghurt en snoepgoed IS toegestaan
  • Je zult gezondere eetgewoonten aanleren

Het nadelen:

  • De bijeenkomsten kunnen prijzig zijn
  • Je zult discipline moeten hebben en alles wat je eet moeten bijhouden
  • Het puntensysteem heeft zo zijn nadelen – je wilt niet voor de rest van je leven calorieën blijven tellen
DELEN
Mijn favoriete bezigheid? Helaas is dit eten.... Dankzij de genen van mijn moeders kant betekent dit helaas dat ik heel gemakkelijk gewicht aankom. In het verleden heb ik dan ook van alles geprobeerd qua afvallen, van Sonja Bakker tot weken lang leven op vruchtensappen. In het dagelijks leven werk ik als diëtiste. Hiernaast deel ik op deze site graag de ervaringen en kennis die ik heb opgedaan op het gebied van afvallen en lekker eten!

1 REACTIE

  1. Hallo,
    Waar vind ik de producten die afgebeeld staan van Weight Watchers om te eten?
    Alvast bedankt
    Groetjes Sonja

LAAT EEN REACTIE ACHTER