Gaat het om kwaliteit of kwantiteit

1
105

Er zijn wel duizenden verschillende diëten beschikbaar, maar eigenlijk komen alle diëten op dezelfde twee focuspunten neer: de kwaliteit van het voedsel en de hoeveelheid die je hiervan eet.

Hoeveel je eet

Bij de hoeveelheid, gaat het altijd om het tellen van calorieën en de portie verdeling. WeightWatchers is bijvoorbeeld een van de meest beruchte methodes met het puntensysteem (je mag zoveel punten per dag eten en ieder voedsel heeft een bepaald aantal punten) en ook Jenny Craig en het Nutris systeem volgen gelijkende richtlijnen. Het idee achter deze dieet filosofie is “eet wat je wil maar zet jezelf een grens” en zodra je die grens bereikt ben je klaar.

Het voordeel van dit dieet is gemakkelijk genoeg te zien: je hoeft geen dingen die je lekker vind te vermijden, zelfs niet die lekkere pizza. Het nadeel aan de andere kant is dat je vaak al halverwege de dag door je aantal punten heen bent. Het is eigenlijk een beetje meer een gimmick om te zeggen dat je kunt eten wat je wilt met deze diëten.

Minder voedingsstoffen binnen krijgen dan dat je lichaam nodig heeft per dag zorgt ervoor dat je afvalt, dus wanneer je je aan de richtlijnen van deze diëten houd zal je zeker afvallen.

Wat je eet

Laten we eens kijken naar de andere dieet filosofie – de Kwaliteit van eten. Het idee is hier dat het belangrijker is wat je eet, dan de hoeveelheid voedsel die je eet.

Met Atkins en Ketogene diëten ligt de focus op veel eiwitten en weinig koolhydraten. Het Paleo dieet doet ook ongeveer hetzelfde maar heeft als echte focus het verwijderen van verwerkte producten uit het dieet.

En dan heb je aan het andere einde van het spectrum nog het Vegetarisme en Veganisme met het vermijden van vlees en andersoortig dierlijke producten. Tenslotte heb je dan ook nog het waarschijnlijk meest extreme Raw Foods (rauw voedsel) dieet of leefwijze, welke als motto heeft “als je het moet koken om te eten moet je het niet eten”. Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen dat een dieet waarbij je bijvoorbeeld alleen maar tomatensoep eet, ongezond voor je is!

Voordelen: bij al deze verschillende uitgangspunten, ligt de overeenkomst op de kwaliteit van het voedsel wat je in je mond stopt. Veel van deze diëten focussen op biologisch eten in plaats van voorbewerkt. Sommige diëten met als uitgangspunt Kwaliteit, zoals Paleo en Veganisme, kunnen als lifestyle aangemeten worden terwijl anderen, zoals met name Atkins, beter niet voor lange tijd uitgevoerd kunnen worden. De diëten die in de laatste groep vallen, kunnen zelfs op de lange duur negatieve gevolgen hebben op de gezondheid en het verouderingsproces. Het nadeel van deze diëten is dat, wanneer onbeperkt, ze geen goede manier zijn voor een gezonde verandering.

Welke van de twee filosofieën is nu beter?

De waarheid is, als je gewicht wilt verliezen en een gezond leven wilt leiden, dan heb je een mix nodig van beide uitgangspunten.

Voornamelijk voedsel eten met een hoge voedingswaarde is volgens mij de belangrijkste stap. Of je nu een Ketogeen of Paleo dieet als uitgangspunt neemt, het gaat erom dat je geen voorbewerkt eten eet. Het probleem met voedsel dat aangeraden wordt bij WeightWatchers, Jenny Craig en het Nutris systeem, is dat veel ervan zeer voorbewerkt zijn. Maar de focus van deze diëten op hoeveel je mag eten zou niet vergeten moeten worden (het gaat om het idee, niet de details).

Dus let op de calorieën en de verhoudingen tussen koolhydraten, proteïne, vetten, vitaminen en mineralen en je hebt het perfecte dieet gevonden.

Niet meer diëten, maar de juiste voeding in de juiste hoeveelheid eten als lifestyle!

DELEN
Mijn favoriete bezigheid? Helaas is dit eten.... Dankzij de genen van mijn moeders kant betekent dit helaas dat ik heel gemakkelijk gewicht aankom. In het verleden heb ik dan ook van alles geprobeerd qua afvallen, van Sonja Bakker tot weken lang leven op vruchtensappen. In het dagelijks leven werk ik als diëtiste. Hiernaast deel ik op deze site graag de ervaringen en kennis die ik heb opgedaan op het gebied van afvallen en lekker eten!

1 REACTIE

  1. Niet meer dan logisch die conclusie, maar ik heb er nooit eigenlijk zo bij stil gestaan. Ik zal hier zeker op gaan letten!

LAAT EEN REACTIE ACHTER