Hoeveel calorieën zijn nodig om 1kg af te vallen?

0
623

Er is een aanzienlijk verschil is tussen gewoon “afvallen” en “vet verliezen”. De meeste mensen gebruiken deze termen door elkaar, maar wat ze eigenlijk doen (althans, zouden moeten) is het laatste.

De reden dat je vet wilt verliezen in het bijzonder, en niet gewicht in het algemeen, is omdat vet het enige type weefsel is waar je lichaam voor een groot gedeelte zonder kan (echter zelfs een klein percentage vet heeft het lichaam nodig om goed te blijven functioneren). Aan de andere kant wilt u bijvoorbeeld niet uw spiermassa verliezen – dit maakt u zwakker, kan rugpijn veroorzaken, kan leiden tot slappe borsten bij vrouwen als gevolg van zwakkere borstspieren, en ga zo maar door.

Wat ik u probeer uit te leggen, is dat u zich zou moeten richten op het verliezen van vet, terwijl u het verliezen van andere type weefsels vermijdt.Nu dat we deze intro hebben gehad, zal ik je vertellen hoeveel calorieën je dient te verbranden om 1 kilo vet af te vallen:

Precies 7.700 kilo calorieën (kcal).

Houd er echter rekening mee, dat je nooit meer dan 1 kilo vet per week moet verliezen. Het lichaam is simpelweg fysiek niet in staat om vet sneller te verbranden dan in dat tempo, dus als je meer afvalt dan dit, verliest je zeer waarschijnlijk ook spieren gedurende het proces. (Wanneer je veel in een week bent afgevallen zal het voor een groot deel ook water zijn, wat er natuurlijk zo weer bij komt!)

Ook interessant: Wat zijn Joules, calorieën en kcals eigenlijk?

Een uitzondering geldt als u zeer veel overgewicht heeft, of zwaarlijvig bent – in dat geval kan uw lichaam meer dan 1, 2, of zelfs 3 kilo puur vet per week verbranden. Onthoud alstublieft wel dat dit alleen geldt voor mensen met ernstig overgewicht. Dus als u alleen die 2,5 tot 5 kilo extra vet wilt verliezen, moet u niet sneller gaan dan 1 kilo per week.

Gezien al het bovenstaande is de beste manier om één kilo vet te verliezen het creëren van een dagelijks calorie-tekort van 1100 calorieën (hetzij door middel van lichaamsbeweging, of het verminderen van de hoeveelheid voedsel die u consumeert).

Als u 1100 kcalorieën per dag verbrandt, komt dit neer op precies 7700k calorieën per week (1100 x 7). Als u dit type tekort volhoudt, zult u een gestaag verlies in vet zien van een 1 kilo per week.

Voldoende lichaamsbeweging en de juiste hoeveelheid calorieën

Onthoud wel dat er altijd twee manieren zijn om een tekort aan calorieën te creëren. Je kunt die 1100 kcalorieën dagelijks verbranden door middel van lichaamsbeweging, bijvoorbeeld, door dagelijks 45-60 minuten hard te lopen met matige snelheid. Of je kunt eenvoudig het aantal kcalorieën die u dagelijks tot u neemt verminderen met 1100.

Het beste is echter een combinatie van beide, dagelijks 500 kcalorieën minder dan je nodig hebt eten en hiernaast ook nog sporten waarbij je calorieën verbrand. Met een half uurtje hardlopen heb je al 500 kcalorieën verbrand!

DELEN
Mijn favoriete bezigheid? Helaas is dit eten.... Dankzij de genen van mijn moeders kant betekent dit helaas dat ik heel gemakkelijk gewicht aankom. In het verleden heb ik dan ook van alles geprobeerd qua afvallen, van Sonja Bakker tot weken lang leven op vruchtensappen. In het dagelijks leven werk ik als diëtiste. Hiernaast deel ik op deze site graag de ervaringen en kennis die ik heb opgedaan op het gebied van afvallen en lekker eten!

LAAT EEN REACTIE ACHTER