Hoeveel eiwitten heb ik nodig voor optimale spiergroei?

0
232

16Genoeg eiwitten tot je nemen is essentieel als je je spiermassa wilt laten toenemen. De vraag is echter, hoeveel eiwitten is genoeg?

Vraag het aan de gemiddelde diëtiste of dokter en ze zullen je een waarde geven voor de gemiddelde persoon. Hier wordt echter geen rekening gehouden met het opbouwen van spiermassa, iets wat we natuurlijk wel willen bereiken na  het urenlang zwoegen in de gym!

In dit artikel zal ik uitleggen hoe jij jouw eiwit behoefte kan bepalen!

De formule

De beste methode om de hoeveelheid te berekenen is met de volgende formule:

Eiwit (grammen per dag) = vetvrije lichaamsgewicht (kg) x 2.75

Om je vetvrije massa te berekenen zal je je vetpercentage moeten weten, dit kan op verschillende manieren:

  1. In bijna iedere sportschool kan je dit wel na laten meten
  2. Op internet zijn er diverse calculators te vinden waar je bepaalde maten van je lichaam moet opmeten en deze waarde moet invullen
  3. De laatste optie is om zelf een vetpercentage meter  te bestellen.

Als je je gewicht en je vetpercentage weet kun je je vetvrije lichaamsgewicht bepalen:

Vetvrije lichaams gewicht = lichaamsgewicht – (lichaamsgewicht*vetpercentage)

Vermenigvuldig dit getal met 2.75 en je weet het aantal gram eiwitten wat je per dag tot je moet nemen voor spiergroei en spieronderhoud!

Een rekenvoorbeeld

Een man van 80kg met een vetpercentage van 12%

  • 80 [kg] * 0.12 [%] = 9.6 [kg]
  • 80 [kg] – 9.6 [kg] =  70.4 [kg]
  • 70.4 [kg] * 2.75 = 193.6 [gram eiwitten per dag]

De persoon uit het voorbeeld zal dus 193.6 gram eiwitten per dag tot zich moeten nemen voor een optimaal resultaat!

Bereken zelf de benodigde hoeveelheid eiwitten

 

 

 

DELEN
Na de opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond te hebben adviseer ik nu sporters, maar ook bijvoorbeeld mensen met een ziekte wat betreft hun voeding en eetgedrag. Heb je een vraag over een van mijn artikelen? Stel hem dan gerust!

LAAT EEN REACTIE ACHTER