Barbell Upright Row

    0
    173
    De Barbell Upright Row is een fitness oefening voor het trainen van de schouders en diverse spieren in de rug zoals de trapezius.

    Betrokken Spiergroep(en)

    Trapezius

    Trapezius

    De musculus trapezius, ook wel monnikskapspier of traps genoemd is de ruitvormige spier bovenop de rug. De monnikskapspier loopt van de schedelbasis tot aan het midden van de rug. De spier bestaat uit drie delen. Het bovenste deel is ook van de voorkant van het lichaam te zien en zorgt ervoor dat we ons hoofd omhoog kunnen buigen. Het middelste gedeelte zorgt ervoor dat het schouderblad omhoog bewogen kan worden (iets optillen) en het onderste gedeelte zorgt ervoor dat het schouderblad omlaag kan bewegen.

    Achterkant Schouder

    Achterkant Schouder

    Aan de achterkant van de schouder bevind zich het achterste gedeelte van de musculus deltoideus. Deze spier ligt op alle andere spieren van het schoudergewricht en vormt dan ook de contour van de schouder en bovenkant van de arm. Wanneer je grote brede schouders wilt hebben is het trainen van deze spier dus essentieel. Hiernaast bevinden zich aan de achterkant nog diverse spieren die de schouder op zijn plaats houden.

    Zijkant Schouder

    Zijkant Schouder

    De zijkant van de schouders bestaat uit de musculus deltoideus, vaak afgekort als de delts. Deze spier ligt op alle andere spieren van het schoudergewricht en vormt dan ook de contour van de schouder en bovenkant van de arm. Wanneer je grote brede schouders wilt hebben is het trainen van deze spier dus essentieel. De delts zorgen voor het zijwaards bewegen van de arm.


    Benodigdheden

    Barbell

    Barbell

    Een Barbell, in het Nederlands ook wel halter genoemd, is een lange staaf van 10, 20 (Olympisch) of 30kg waar losse gewichten aan bevestigd kunnen worden. De barbell wordt gebruikt in diverse fitness oefeningen. Het voordeel van trainen met losse gewichten is dat je lichaam extra moet werken om zijn balans te houden. Een nadeel is dat het mogelijk is om de oefening verkeerd uit te voeren waardoor je geen resultaat zal behalen of erger, een blessure oploopt.


    Voorbereiding

    Pak een barbell en plaats er het voor jou geschikte gewicht op. Ga rechtop staan, en laat de halter voor je middel hangen, je handpalmen wijzen richting je lichaam.

    Uitvoering

    1. Trek het gewicht richting de voorkant van je schouders. Je ellebogen bewegen zich hierbij naar buiten. Je polsen zullen iets draaien.
    2. Stop wanneer het gewicht ter hoogte van je schouders is.
    3. Laat het gewicht weer zakken naar de beginpositie.
    4. Herhaal.

    Tips

    • Je ellebogen wijzen op het hoogste punt naar de zijkant en niet naar voren.
    • Hou je borst omhoog en je schouders naar achter, de halter is gedurende de gehele oefening dicht tegen je lichaam aan.

     


    Overige informatie

    Dit is een Compound oefening. Een compound oefening, of in het Nederlands ook wel samengestelde oefening, is een fitness oefening waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk zijn. Het voordeel van een compound oefening is dat je meerdere spieren tegelijk kan trainen en zo dus tijd bespaard. Hiernaast verbruiken deze oefeningen ook meer calorien.

    Dit is een Pull oefening.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER