Cable Cross Low Row

    0
    146
    De Cable Cross Low Row is een compound oefening voor het trainen van voornamelijk de lats, maar ook andere spieren in de rug worden bij deze oefening aan het werk gezet.

    Betrokken Spiergroep(en)

    Lats

    Lats

    De Lats, een afkorting voor Latissimus Dorsi, bevinden zich in het midden van de rug. De lats zijn de grootste spieren in het menselijk lichaam. De brede rugspier bestaat uit vier delen die elk een verschillende functie hebben. Door de lats te trainen krijgt je rug de door veel mensen gewenste 'V'-vorm.

    Trapezius

    Trapezius

    De musculus trapezius, ook wel monnikskapspier of traps genoemd is de ruitvormige spier bovenop de rug. De monnikskapspier loopt van de schedelbasis tot aan het midden van de rug. De spier bestaat uit drie delen. Het bovenste deel is ook van de voorkant van het lichaam te zien en zorgt ervoor dat we ons hoofd omhoog kunnen buigen. Het middelste gedeelte zorgt ervoor dat het schouderblad omhoog bewogen kan worden (iets optillen) en het onderste gedeelte zorgt ervoor dat het schouderblad omlaag kan bewegen.


    Benodigdheden

    Cable Cross

    Cable Cross

    De Cable Cross Over is een fitness machine waarbij je aan kabels trekt met daaraan bevestigd gewichten. Aan de kabels zijn diverse soorten handvaten te bevestigen. Hiernaast kan je de katrollen op verschillende hoogten instellen zodat je een groot scala aan oefeningen met dit apparaat kan uitvoeren. De hoeveel gewicht is bij dit apparaat snel en eenvoudig aan te passen door een pin te verplaatsen. Het voordeel van trainen met kabels is dat gedurende de gehele beweging er spanning op de spieren staat.


    Voorbereiding

    Stel de Cable Cross machine zo in dat de katrollen zich bij de grond bevinden. Kies het voor jouw gewenste gewicht.

    Uitvoering

    1. Ga met je borst naar de Cable Cross machine staan. Pak in iedere hand een van de kabels. Ga iets door de knieën en zorg dat je rug recht blijft, buig iets voorover. Je armen zijn gestrekt en wijzen schuin omlaag richting het katrol.
    2. Trek de kabels schuin naar achteren en omhoog toe met behulp van de spieren in je rug, zorg ervoor dat je rug recht blijft. Op het hoogste punt zijn je armen gebogen en bevinden je ellebogen zich achter je rug en zijn je bovenarmen parallel aan de grond.
    3. Laat de kabels weer langzaam terugschieten naar de beginpositie.
    4. Herhaal.

    Tips

    • Voer deze oefening langzaam en gecontroleerd uit.
    • Probeer te voorkomen dat je je schouders omhoog doet.

    Overige informatie

    Dit is een Compound oefening. Een compound oefening, of in het Nederlands ook wel samengestelde oefening, is een fitness oefening waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk zijn. Het voordeel van een compound oefening is dat je meerdere spieren tegelijk kan trainen en zo dus tijd bespaard. Hiernaast verbruiken deze oefeningen ook meer calorien.

    Dit is een Pull oefening.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER