Cable Cross Vertical Pull

    0
    132
    De Cable Cross Vertical Pull is een oefening voor het trainen van de Lats in de rug. Hiernaast train je met deze oefening ook de biceps.

    Betrokken Spiergroep(en)

    biceps

    Biceps

    De biceps (musculus biceps brachii) of in de volksmond ook wel spierballen genoemd zijn een van de belangrijkste spieren in de armen. De biceps worden gebruikt voor het buigen van de onderarm en het draaien van hand en pols.

    Lats

    Lats

    De Lats, een afkorting voor Latissimus Dorsi, bevinden zich in het midden van de rug. De lats zijn de grootste spieren in het menselijk lichaam. De brede rugspier bestaat uit vier delen die elk een verschillende functie hebben. Door de lats te trainen krijgt je rug de door veel mensen gewenste 'V'-vorm.


    Benodigdheden

    Cable Cross

    Cable Cross

    De Cable Cross Over is een fitness machine waarbij je aan kabels trekt met daaraan bevestigd gewichten. Aan de kabels zijn diverse soorten handvaten te bevestigen. Hiernaast kan je de katrollen op verschillende hoogten instellen zodat je een groot scala aan oefeningen met dit apparaat kan uitvoeren. De hoeveel gewicht is bij dit apparaat snel en eenvoudig aan te passen door een pin te verplaatsen. Het voordeel van trainen met kabels is dat gedurende de gehele beweging er spanning op de spieren staat.


    Voorbereiding

    Stel de Cable Cross machine zo in dat de katrollen zich boven je bevinden. Kies het voor jouw gewenste gewicht.

    Uitvoering

    1. Rust op een knie (of ga op een fitness bankje zitten). Zorg dat je rechterschouder zich ongeveer recht onder het katrol bevind. Strek je arm helemaal omhoog en pak de kabel vast, dit is de beginpositie.
    2. Trek de kabel nu recht naar beneden, hierbij buig je je arm bij de elleboog en breng je de elleboog richting je heup.
    3. Laat het gewicht weer langzaam teruggaan naar de beginpostie
    4. Herhaal.

    Tips

    • Voer deze oefening langzaam en gecontroleerd uit.
    • Probeer deze oefening zoveel mogelijk met je lats uit te voeren (en dus zo min mogelijk met je biceps)

    Overige informatie

    Dit is een Compound oefening. Een compound oefening, of in het Nederlands ook wel samengestelde oefening, is een fitness oefening waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk zijn. Het voordeel van een compound oefening is dat je meerdere spieren tegelijk kan trainen en zo dus tijd bespaard. Hiernaast verbruiken deze oefeningen ook meer calorien.

    Dit is een Pull oefening.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER