Crunch

    0
    138
    Crunches zijn een van de beste buikspieroefeningen die je kunt doen. Het mooie is dat je ze bijna overal kunt uitvoeren, je hebt alleen een zachter ondergrond nodig!

    Betrokken Spiergroep(en)

    Rechte Buikspier

    Rechte Buikspier

    De rechte buikspier (Musculus rectus abdominis) is een spier die helpt bij het buigen van de romp. Over de rechte buikspieren lopen 3 (bij sommige mensen 4) pezen die zorgen voor de blokjes, de bekende sixpack. Of je sixpack ook daadwerkelijk zichtbaar is hangt af van je vetpercentage.

    Schuine Buikspieren

    Schuine Buikspieren

    De schuine buikspieren (musculus obliquus externus & internus abdominis) bevinden zich aan de zijkant van de buik. Samen met de rechte buikspieren zorgen de schuine buikspieren voor het buigen van de wervelkolom. Hiernaast zorgen de schuine buikpsieren voor de rotatie van de romp.


    Benodigdheden

    Matje

    Matje

    Er zijn honderden verschillende matjes op de markt. Groot, klein, hard, zacht en gemaakt van een groot scala aan materialen.


    Door het doen van buikspieroefeningen alleen zul je niet automatisch een sixpack krijgen, ook is het onmogelijk door het doen van deze oefening om plaatselijk vet weg te krijgen op de buik. Wanneer je van je laagje vet af wilt op je buik zul je toch echt anders moeten gaan eten! Alleen dan zul je kunnen genieten van zichtbare buikspieren. Wanneer je al weinig vet op je buik hebt, zal het doen van crunches zeker voor mooie buikspieren zorgen.

    Uitvoering

    1. Ga plat op je rug liggen
    2. Plaats je handen achter je hoofd of gekruist op je borst. Buig je knieen ligt en zorg dat je voeten stevig op de grond staan.
    3. Breng je bovenlichaam langzaam omhoog door gebruik te maken van je buikspieren. Het hoogste punt is bereikt wanneer je schouders van de grond komen, je onderrug blijft op de grond (anders is het een sit-up!). Op het hoogste punt kan je uitademen.
    4. Laat je bovenlichaam weer zakken naar de beginpositie en adem in.
    5. Herhaal zo vaak als nodig.

    Tips

    • Laat nooit iemand of iets je voeten vasthaken, hierdoor zul je automatisch je heupen gaan gebruiken ipv je buikspieren!
    • Gebruik je armen niet om je nek en hoofd omhoog te duwen, zo krijg je alleen maar nekklachten terwijl je buikspieren niets doen.
    • Alleen je schouders hoeven maar los te komen van de grond, wanneer je verder omhoog gaat zul je ook je heupen gaan gebruiken en is het een sit up.
    • Laat je niet “neervallen”van het hoogste punt, laat je lichaam gecontroleerd zakken waarbij je buikspieren aangespannen blijven.
    • Span je buikspieren extra aan op het hoogste punt, alsof er iemand in je buik gaat slaan en je de klap wilt opvangen met je buikspieren.


    Overige informatie

    Dit is een Isolatie oefening. Een isolatie oefening is een fitness oefening waarbij maar een spiergroep en gewricht tegelijk beweegt. Het voordeel van een isolatie oefening is dat je gericht een specifieke spier kan trainen, bijvoorbeeld omdat deze achterloopt bij de rest van je lichaam.

    Dit is een Pull oefening.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER