Dumbbell Arnold Press

    0
    127
    Deze oefening is vernoemd naar zijn uitvinder, Anrold Schwarzenegger en traint de schouders en armen. Tijdens het doen van deze press roteer je je polsgewricht.

    Betrokken Spiergroep(en)

    onderarmen

    Onderarmen

    In de onderarm bevinden zich wel 19 verschillende spieren. Gezamelijk maken zij het roteren van de onderarm zelf en de diverse bewegingen van de hand mogelijk. De meest gemaakte fout bij het trainen van de voorarmen is dat slechts een klein aantal van deze spieren getraind worden.

    triceps

    Triceps

    De triceps (musculus triceps brachii) bevinden zich aan de achterkant van de arm en worden gebruikt voor het strekken van de onderarm. De triceps zorgen voor ongeveer 60% van de massa in een arm.

    Zijkant Schouder

    Zijkant Schouder

    De zijkant van de schouders bestaat uit de musculus deltoideus, vaak afgekort als de delts. Deze spier ligt op alle andere spieren van het schoudergewricht en vormt dan ook de contour van de schouder en bovenkant van de arm. Wanneer je grote brede schouders wilt hebben is het trainen van deze spier dus essentieel. De delts zorgen voor het zijwaards bewegen van de arm.

    Voorkant Schouder

    Voorkant Schouder

    Aan de voorkant van de schouder bevind zich de voorste kop van de musculus deltoideus. Deze spier ligt op alle andere spieren van het schoudergewricht en vormt dan ook de contour van de schouder en bovenkant van de arm. Wanneer je grote brede schouders wilt hebben is het trainen van deze spier dus essentieel.


    Benodigdheden

    Dumbbell

    Dumbbell

    De dumbbell is een korte halter die je vast pakt met een hand. Hij bestaat uit een stang met aan beide uiteinden een bepaalde hoeveelheid gewicht. Er bestaan dumbbells in verschillende materialen zoals ijzer en rubber. Het gewicht varieert van 0.5kg tot wel 80kg. Het voordeel van trainen met losse gewichten is dat je lichaam extra moet werken om zijn balans te houden. Een nadeel is dat het mogelijk is om de oefening verkeerd uit te voeren waardoor je geen resultaat zal behalen of erger, een blessure oploopt.

    Fitness Bankje

    Fitness Bankje

    Een fitness of halter bankje is een bankje dat ondersteuning bied tijdens diverse fitness oefeningen met losse gewichten zoals een barbell of dumbbell. Bij veel bankjes is het mogelijk de leuning schuin omhoog of omlaag te zetten. Ook hebben sommige bankjes een klem waar je je voeten achter kan vastklemmen voor extra stabiliteit.


    Voorbereiding

    Deze oefening kan zowel zittend als staand uitgevoerd worden. Pak met beide handen een Dumbbell en breng deze richting je schouders. Je onderarmen wijzen richting de grond en je polsen wijzen naar achteren.

    Uitvoering

    1. Breng de dumbbell vanaf schouder hoogte (waarbij de polsen naar je toe wijzen) tot boven je hoogte. Op het hoogste punt is je arm volledig gestrekt en wijzen je polsen naar voren.
    2. Laat de Dumbbell via dezelfde weg weer gecontroleerd naar beneden zakken.
    3. Herhaal

    Variaties

    • Beide armen kunnen tegelijk de beweging maken, maar er kan er ook voor gekozen om de armen om de beurten de beweging te laten maken.

    Tips

    • Alle beweging moet vanuit je armen komen en dus niet vanuit de rest van je lichaam.
    • Gebruik een spiegel om te controleren of je de oefening goed uitvoert.
    • Laat je schouders het werk doen, niet je armen.

    Overige informatie

    Dit is een Compound oefening. Een compound oefening, of in het Nederlands ook wel samengestelde oefening, is een fitness oefening waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk zijn. Het voordeel van een compound oefening is dat je meerdere spieren tegelijk kan trainen en zo dus tijd bespaard. Hiernaast verbruiken deze oefeningen ook meer calorien.

    Dit is een Push oefening.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER