Dumbbell Lateral Raise

    0
    93
    De Dumbbell Lateral Raise is een isolatie oefening voor het trainen van de schouders. Deze eenvoudige oefening kan op verschillende manieren gedaan worden.

    Betrokken Spiergroep(en)

    Achterkant Schouder

    Achterkant Schouder

    Aan de achterkant van de schouder bevind zich het achterste gedeelte van de musculus deltoideus. Deze spier ligt op alle andere spieren van het schoudergewricht en vormt dan ook de contour van de schouder en bovenkant van de arm. Wanneer je grote brede schouders wilt hebben is het trainen van deze spier dus essentieel. Hiernaast bevinden zich aan de achterkant nog diverse spieren die de schouder op zijn plaats houden.

    Zijkant Schouder

    Zijkant Schouder

    De zijkant van de schouders bestaat uit de musculus deltoideus, vaak afgekort als de delts. Deze spier ligt op alle andere spieren van het schoudergewricht en vormt dan ook de contour van de schouder en bovenkant van de arm. Wanneer je grote brede schouders wilt hebben is het trainen van deze spier dus essentieel. De delts zorgen voor het zijwaards bewegen van de arm.

    Voorkant Schouder

    Voorkant Schouder

    Aan de voorkant van de schouder bevind zich de voorste kop van de musculus deltoideus. Deze spier ligt op alle andere spieren van het schoudergewricht en vormt dan ook de contour van de schouder en bovenkant van de arm. Wanneer je grote brede schouders wilt hebben is het trainen van deze spier dus essentieel.


    Benodigdheden

    Dumbbell

    Dumbbell

    De dumbbell is een korte halter die je vast pakt met een hand. Hij bestaat uit een stang met aan beide uiteinden een bepaalde hoeveelheid gewicht. Er bestaan dumbbells in verschillende materialen zoals ijzer en rubber. Het gewicht varieert van 0.5kg tot wel 80kg. Het voordeel van trainen met losse gewichten is dat je lichaam extra moet werken om zijn balans te houden. Een nadeel is dat het mogelijk is om de oefening verkeerd uit te voeren waardoor je geen resultaat zal behalen of erger, een blessure oploopt.


    Voorbereiding

    Voor deze oefening heb je twee dumbbells nodig, maar hij kan ook met slechts een dumbbell gedaan worden.

    Uitvoering

    1. Ga rechtop staan met je voeten schouderbreedte uit elkaar. Pak in een hand een dumbbell
    2. Beweeg je lichaam niet, maar breng het gewicht langzaam met een licht gebogen arm omhoog.
    3. Stop ter hoogte van je schouder.
    4. Laat het gewicht weer langzaam naar beneden zakken.
    5. Herhaal
    6. Na een aantal herhalingen pak je het gewicht in je andere hand en train je de andere schouder.

    Variaties

    • Deze oefening kan ook zittend op een bankje gedaan worden.
    • In plaats van een schouder per keer te trainen, kan je deze oefening ook met twee dumbbells tegelijk doen. Zo sta je stabieler.

    Overige informatie

    Dit is een Isolatie oefening. Een isolatie oefening is een fitness oefening waarbij maar een spiergroep en gewricht tegelijk beweegt. Het voordeel van een isolatie oefening is dat je gericht een specifieke spier kan trainen, bijvoorbeeld omdat deze achterloopt bij de rest van je lichaam.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER