Dumbbell Stiff Leg Deadlift

    0
    150
    De Dumbbell Stiff Leg Deadlift is een oefening voor het trainen van de hamstrings, hiernaast is het ook een goede oefening voor het sterker maken van de onderrug.

    Betrokken Spiergroep(en)

    Billen

    Bilspieren

    De billen worden gevormd door de Gluteal Muscles (Glutes). Deze spieren zijn een van de sterkste spieren in het lichaam en ze verbinden de benen met de spieren van de rug. De bilspieren worden gebruikt bij het bewegen van het been, het draaien van de heup en het roteren van de romp.

    Hamstrings

    Hamstrings

    De hamstrings bestaan uit drie verschillende spieren aan de achterkant van het bovenbeen. Ze spelen een cruciale rol bij dagelijkse activiteiten zoals lopen, rennen en springen. Sterke hamstrings vangen het gewicht van het lichaam op en voorkomen zo knieblessures.

    Onderrug

    Onderrug

    In de onderrug bevinden zich diverse weefsels en spieren die de rug met de billen verbinden. Het is belangrijk dit gedeelte van het lichaam niet te vergeten te trainen, aangezien het ondersteuning biedt bij zeer veel bewegingen.


    Benodigdheden

    Dumbbell

    Dumbbell

    De dumbbell is een korte halter die je vast pakt met een hand. Hij bestaat uit een stang met aan beide uiteinden een bepaalde hoeveelheid gewicht. Er bestaan dumbbells in verschillende materialen zoals ijzer en rubber. Het gewicht varieert van 0.5kg tot wel 80kg. Het voordeel van trainen met losse gewichten is dat je lichaam extra moet werken om zijn balans te houden. Een nadeel is dat het mogelijk is om de oefening verkeerd uit te voeren waardoor je geen resultaat zal behalen of erger, een blessure oploopt.


    Voorbereiding

    Ga met de voeten op schouderbreedte uit elkaar staan. Pak in iedere hand een dumbbell met een overhandse grip, de polsen wijzen richting het lichaam.

    Uitvoering

    1. Hou de benen recht en buig voorover zodat de dumbbells richting je voeten zakken.
    2. Ga niet te laag, stop wanneer je een lichte rek voelt in je hamstrings en onderrug.
    3. Kom weer overeind en ga terug naar de beginpositie.
    4. Herhaal.

    Tips

    • Begin met een licht gewicht wanneer je nog niet lang aan fitness doet om de onderrug niet te zwaar te belasten.
    • Hou armen en benen gedurende de gehele oefening gestrekt.
    • Hou de dumbbells dicht bij de benen.
    • Pauzeer niet op het laagste punt om uit te rusten.

    Overige informatie

    Dit is een Compound oefening. Een compound oefening, of in het Nederlands ook wel samengestelde oefening, is een fitness oefening waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk zijn. Het voordeel van een compound oefening is dat je meerdere spieren tegelijk kan trainen en zo dus tijd bespaard. Hiernaast verbruiken deze oefeningen ook meer calorien.

    Dit is een Pull oefening.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER