Dumbbell Tricep Extension

    0
    207
    De Tricep Extension is een isolatie oefening voor het trainen van de triceps. Er zijn veel variaties van deze oefening mogelijk, bij deze variatie voer je de oefening liggend en met een arm tegelijk uit.

    Betrokken Spiergroep(en)

    triceps

    Triceps

    De triceps (musculus triceps brachii) bevinden zich aan de achterkant van de arm en worden gebruikt voor het strekken van de onderarm. De triceps zorgen voor ongeveer 60% van de massa in een arm.


    Benodigdheden

    Dumbbell

    Dumbbell

    De dumbbell is een korte halter die je vast pakt met een hand. Hij bestaat uit een stang met aan beide uiteinden een bepaalde hoeveelheid gewicht. Er bestaan dumbbells in verschillende materialen zoals ijzer en rubber. Het gewicht varieert van 0.5kg tot wel 80kg. Het voordeel van trainen met losse gewichten is dat je lichaam extra moet werken om zijn balans te houden. Een nadeel is dat het mogelijk is om de oefening verkeerd uit te voeren waardoor je geen resultaat zal behalen of erger, een blessure oploopt.

    Fitness Bankje

    Fitness Bankje

    Een fitness of halter bankje is een bankje dat ondersteuning bied tijdens diverse fitness oefeningen met losse gewichten zoals een barbell of dumbbell. Bij veel bankjes is het mogelijk de leuning schuin omhoog of omlaag te zetten. Ook hebben sommige bankjes een klem waar je je voeten achter kan vastklemmen voor extra stabiliteit.


    Voorbereiding

    Voor deze oefening heb je slechts een bankje nodig en een dumbbell. Ga met je rug plat op het bankje liggen en zet je voeten stevig op de grond.

    Uitvoering

    1. Pak in een hand de dumbbell vast en hou je arm recht omhoog boven je schouder. Je pols wijst naar het midden van je lichaam.
    2. Laat nu het gewicht zakken richting je oor door je elleboog als scharnierpunt te gebruiken.
    3. Rust niet op het laagste punt maar breng het gewicht meteen weer terug naar de beginpositie.
    4. Herhaal.

    Variaties

    • Je kan er ook voor kiezen om beide armen tegelijk te trainen.

    Tips

    • Terwijl je ligt kan je je andere arm gebruiken om je elleboog te ondersteunen, je elleboog moet gedurende de gehele oefening op dezelfde plaats blijven.

    Overige informatie

    Dit is een Isolatie oefening. Een isolatie oefening is een fitness oefening waarbij maar een spiergroep en gewricht tegelijk beweegt. Het voordeel van een isolatie oefening is dat je gericht een specifieke spier kan trainen, bijvoorbeeld omdat deze achterloopt bij de rest van je lichaam.

    Dit is een Pull oefening.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER