Kettlebell Health lift

    0
    78
    De Kettlebell Health lift is een variatie op de normale deadlift die je met een kettlebell uitvoert. Doordat een Kettlebell hoger is dan een halter of losse gewichten hoef je niet door je knieen te gaan om het gewicht van de grond op te tillen zoals bij een deadlift wel gebeurd.

    Betrokken Spiergroep(en)

    Billen

    Bilspieren

    De billen worden gevormd door de Gluteal Muscles (Glutes). Deze spieren zijn een van de sterkste spieren in het lichaam en ze verbinden de benen met de spieren van de rug. De bilspieren worden gebruikt bij het bewegen van het been, het draaien van de heup en het roteren van de romp.

    Hamstrings

    Hamstrings

    De hamstrings bestaan uit drie verschillende spieren aan de achterkant van het bovenbeen. Ze spelen een cruciale rol bij dagelijkse activiteiten zoals lopen, rennen en springen. Sterke hamstrings vangen het gewicht van het lichaam op en voorkomen zo knieblessures.

    Onderrug

    Onderrug

    In de onderrug bevinden zich diverse weefsels en spieren die de rug met de billen verbinden. Het is belangrijk dit gedeelte van het lichaam niet te vergeten te trainen, aangezien het ondersteuning biedt bij zeer veel bewegingen.

    Trapezius

    Trapezius

    De musculus trapezius, ook wel monnikskapspier of traps genoemd is de ruitvormige spier bovenop de rug. De monnikskapspier loopt van de schedelbasis tot aan het midden van de rug. De spier bestaat uit drie delen. Het bovenste deel is ook van de voorkant van het lichaam te zien en zorgt ervoor dat we ons hoofd omhoog kunnen buigen. Het middelste gedeelte zorgt ervoor dat het schouderblad omhoog bewogen kan worden (iets optillen) en het onderste gedeelte zorgt ervoor dat het schouderblad omlaag kan bewegen.


    Benodigdheden

    Kettlebell

    Kettlebell

    De kettlebell is een gietijzeren gewicht wat eruit ziet als een kanonskogel met een handvat. De gewichten varieren van 1 kg tot wel 80kg. De kettlebell wordt gebruikt in oefeningen die cardio, kracht en flexibiliteit combineren. Doordat wanneer je een kettlebell beet hebt het zwaartepunt zich naast je handen bevind worden deze gewichten voornamelijk gebruikt voor diverse zwaai en slinger oefeningen waar een groot aantal spieren tegelijk getraind worden.


    Voorbereiding

    Zet een kettlebell voor je op de grond neer en ga er met beide voeten ongeveer schouder breedte uit elkaar achter staan.

    Uitvoering

    1. Buig voorover en pak de kettlebell met beide handen vast.
    2. Til de kettlebell vanuit de rug en beenspieren omhoog, hou hierbij je armen en rug recht!
    3. Het hoogste punt is bereikt wanneer je helemaal recht overeind staat.
    4. Laat het gewicht nu weer langzaam en gecontroleerd zakken naar de beginpositie.

    Tips

    • Hou gedurende de gehele oefening je armen en rug recht.
    • Hou de kettlebell dicht tegen je lichaam aan gedurende de oefening
    • Je kan de kettlebell op verschillende manieren beetpakken voor variatie.

    Overige informatie

    Dit is een Compound oefening. Een compound oefening, of in het Nederlands ook wel samengestelde oefening, is een fitness oefening waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk zijn. Het voordeel van een compound oefening is dat je meerdere spieren tegelijk kan trainen en zo dus tijd bespaard. Hiernaast verbruiken deze oefeningen ook meer calorien.

    Dit is een Pull oefening.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER