Kettlebell Good Morning

    0
    279
    De Kettlebell Good Morning is een oefening voor het trainen van de hamstrings en onderrug. Ben je het doen van deadlifts zat? Deze oefening is een leuk alternatief voor de deadlift aangezien je niet afhankelijk bent van je grip/armkracht bij het doen van deze oefening.

    Betrokken Spiergroep(en)

    Hamstrings

    Hamstrings

    De hamstrings bestaan uit drie verschillende spieren aan de achterkant van het bovenbeen. Ze spelen een cruciale rol bij dagelijkse activiteiten zoals lopen, rennen en springen. Sterke hamstrings vangen het gewicht van het lichaam op en voorkomen zo knieblessures.

    Rechte Buikspier

    Rechte Buikspier

    De rechte buikspier (Musculus rectus abdominis) is een spier die helpt bij het buigen van de romp. Over de rechte buikspieren lopen 3 (bij sommige mensen 4) pezen die zorgen voor de blokjes, de bekende sixpack. Of je sixpack ook daadwerkelijk zichtbaar is hangt af van je vetpercentage.

    Schuine Buikspieren

    Schuine Buikspieren

    De schuine buikspieren (musculus obliquus externus & internus abdominis) bevinden zich aan de zijkant van de buik. Samen met de rechte buikspieren zorgen de schuine buikspieren voor het buigen van de wervelkolom. Hiernaast zorgen de schuine buikpsieren voor de rotatie van de romp.

    Onderrug

    Onderrug

    In de onderrug bevinden zich diverse weefsels en spieren die de rug met de billen verbinden. Het is belangrijk dit gedeelte van het lichaam niet te vergeten te trainen, aangezien het ondersteuning biedt bij zeer veel bewegingen.


    Benodigdheden

    Kettlebell

    Kettlebell

    De kettlebell is een gietijzeren gewicht wat eruit ziet als een kanonskogel met een handvat. De gewichten varieren van 1 kg tot wel 80kg. De kettlebell wordt gebruikt in oefeningen die cardio, kracht en flexibiliteit combineren. Doordat wanneer je een kettlebell beet hebt het zwaartepunt zich naast je handen bevind worden deze gewichten voornamelijk gebruikt voor diverse zwaai en slinger oefeningen waar een groot aantal spieren tegelijk getraind worden.


    Uitvoering

    1. Breng de Kettlebell in de juiste positie op je rug, dit kan het makkelijkst door hem vanaf de grond gecontroleerd over je hoofd te swingen (niet te hard!)
    2. Zet je voeten schouderbreedte uit elkaar en buig nu langzaam en gecontroleerd naar voren, zorg dat je rug recht blijft!
    3. Stop wanneer je een lichte rek in je hamstrings voelt.
    4. Kom nu weer langzaam en gecontroleerd omhoog.
    5. Herhaal

    Tips

    • Begin met een licht gewicht zodat je lichaam kan wennen aan deze oefening.
    • Houd gedurende de gehele oefening je rug en knieen recht.
    • Hoe diep je kan zakken verschilt per persoon, kijk dus niet verbaasd als iemand anders veel verder komt, want er komt ook een stukje flexibiliteit bij deze oefening kijken!

    Overige informatie

    Dit is een Isolatie oefening. Een isolatie oefening is een fitness oefening waarbij maar een spiergroep en gewricht tegelijk beweegt. Het voordeel van een isolatie oefening is dat je gericht een specifieke spier kan trainen, bijvoorbeeld omdat deze achterloopt bij de rest van je lichaam.

    Dit is een Pull oefening.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER