Kettlebell Snatch

    0
    269
    De Kettlebell Snatch is een explosieve oefening waarbij je vanuit gehurkte positie de kettlebell met een arm boven je lichaam slingert en vervolgens langs je lichaam omlaag laat zakken. Deze oefening traint bijna het gehele lichaam.

    Betrokken Spiergroep(en)

    Billen

    Bilspieren

    De billen worden gevormd door de Gluteal Muscles (Glutes). Deze spieren zijn een van de sterkste spieren in het lichaam en ze verbinden de benen met de spieren van de rug. De bilspieren worden gebruikt bij het bewegen van het been, het draaien van de heup en het roteren van de romp.

    Hamstrings

    Hamstrings

    De hamstrings bestaan uit drie verschillende spieren aan de achterkant van het bovenbeen. Ze spelen een cruciale rol bij dagelijkse activiteiten zoals lopen, rennen en springen. Sterke hamstrings vangen het gewicht van het lichaam op en voorkomen zo knieblessures.

    Kuiten

    Kuiten

    De kuitspier (Musculus gastrocnemius) bevind zich aan de achterkant van je onderbeen en zit vast aan het enkelgewricht. De kuiten spelen een belangrijke rol bij het lopen, rennen en springen.

    Quadriceps

    Quadriceps

    De quads (quadriceps) worden gevormd door 4 spieren aan de voorkant van het bovenbeen. De quads zorgen ervoor dat we stabiel kunnen staan en het strekken van de knie. De quads zijn een van de grootste spiergroepen in het lichaam.


    Benodigdheden

    Kettlebell

    Kettlebell

    De kettlebell is een gietijzeren gewicht wat eruit ziet als een kanonskogel met een handvat. De gewichten varieren van 1 kg tot wel 80kg. De kettlebell wordt gebruikt in oefeningen die cardio, kracht en flexibiliteit combineren. Doordat wanneer je een kettlebell beet hebt het zwaartepunt zich naast je handen bevind worden deze gewichten voornamelijk gebruikt voor diverse zwaai en slinger oefeningen waar een groot aantal spieren tegelijk getraind worden.


    Voorbereiding

    Ga over de kettlebell staan met je benen iets verder dan schouderbreedte uit elkaar. Ga door je hurken en pak met een hand de kettlebell beet met een bovenhandse grip. Plaats deze schouder nu recht boven het gewicht.

    Uitvoering

    1. Trek de kettlebell van de vloer door de heupen en knieën te strekken.
    2. Wanneer de kettlebell loskomt van de grond beweeg je je lichaam snel opwaarts waarbij je arm als een slinger werkt en de kettlebell versnelt en de lucht in slingert
    3. Wanneer de kettlebell boven je hoofd is plaats je je lichaam onder de kettlebell.
    4. Laat de kettlebell recht naar beneden (richting schouder) zakken.
    5. Wanneer de schouder bereikt is laat je de kettlebell langs je lichaam naar beneden zakken terwijl je verder richting de grond hurkt.
    6. Zet de kettlebell op de vloer tussen je voeten.
    7. Herhaal met de andere arm

    Tips

    • Gebruik aan het begin je benen om het gewicht van de grond te tillen.
    • Hou je polsen recht wanneer je de kettlebell op het hoogste punt opvangt.
    • Deze gehele oefening moet een explosieve continue (maar gecontroleerde!) beweging zijn die met snelheid word uitgevoerd.


    Overige informatie

    Dit is een Compound oefening. Een compound oefening, of in het Nederlands ook wel samengestelde oefening, is een fitness oefening waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk zijn. Het voordeel van een compound oefening is dat je meerdere spieren tegelijk kan trainen en zo dus tijd bespaard. Hiernaast verbruiken deze oefeningen ook meer calorien.

    Dit is een Pull oefening.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER