Luchtfiets

    0
    258
    De Air Bike, ook wel luchtfiets, is een leuke oefening voor het trainen van de buikspieren waarbij je net doet alsof je op de fiets zit.

    Betrokken Spiergroep(en)

    Rechte Buikspier

    Rechte Buikspier

    De rechte buikspier (Musculus rectus abdominis) is een spier die helpt bij het buigen van de romp. Over de rechte buikspieren lopen 3 (bij sommige mensen 4) pezen die zorgen voor de blokjes, de bekende sixpack. Of je sixpack ook daadwerkelijk zichtbaar is hangt af van je vetpercentage.


    Benodigdheden

    Matje

    Matje

    Er zijn honderden verschillende matjes op de markt. Groot, klein, hard, zacht en gemaakt van een groot scala aan materialen.


    Voorbereiding

    Je kan een matje of bed gebruiken ter ondersteuning van je rug.

    Uitvoering

    1. Ga plat op de vloer liggen met de onderkant van je rug op de grond.
    2. Plaats je handen achter je hoofd, maar gebruik ze niet om je hoofd richting de goede richting te duwen, want zo krijg je last van je rug.
    3. Ga met je schouders omhoog.
    4. Breng je bovenbenen in een hoek van 90 graden met de vloer, buig je benen bij je knieën zodat je onderbenen parallel aan de vloer zijn, dit is je startpositie.
    5. Begin nu te trappen met je benen alsof je op een fiets zit, trap naar voren met je rechterbeen en breng je linkerknie dichter naar je lichaam toe. Tegelijkertijd breng je je rechter elleboog richting je linker knie door je buikspieren te gebruiken. Adem hierbij uit.
    6. Terwijl je inadem ga je weer terug naar de beginpositie
    7. Doe nu precies het tegenovergestelde. Dus je strekt je linkerbeen en brengt je rechterknie richting je linker elleboog.
    8. Ga weer terug naar de beginpositie
    9. Je hebt nu een herhaling gedaan, herhaal zo vaak als je dit nodig acht.

    Tips

    • Let goed op je ademhaling
    • Focus je op je buikspieren, stel je voor wat je buikspieren moeten doen terwijl je de beweging maakt
    • Doe de oefening langzaam en goed, je kan hem beter een paar keer goed uitvoeren dan heel vaak maar half.

    Overige informatie

    Dit is een Compound oefening. Een compound oefening, of in het Nederlands ook wel samengestelde oefening, is een fitness oefening waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk zijn. Het voordeel van een compound oefening is dat je meerdere spieren tegelijk kan trainen en zo dus tijd bespaard. Hiernaast verbruiken deze oefeningen ook meer calorien.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER