Lying Heel Touches

    0
    484
    De Lying Heel Touch is een fitness oefening voor het trainen van de schuine en rechte buikspieren. Hiernaast vergroot je er ook nog de flexibiliteit van deze spieren mee.

    Betrokken Spiergroep(en)

    Rechte Buikspier

    Rechte Buikspier

    De rechte buikspier (Musculus rectus abdominis) is een spier die helpt bij het buigen van de romp. Over de rechte buikspieren lopen 3 (bij sommige mensen 4) pezen die zorgen voor de blokjes, de bekende sixpack. Of je sixpack ook daadwerkelijk zichtbaar is hangt af van je vetpercentage.

    Schuine Buikspieren

    Schuine Buikspieren

    De schuine buikspieren (musculus obliquus externus & internus abdominis) bevinden zich aan de zijkant van de buik. Samen met de rechte buikspieren zorgen de schuine buikspieren voor het buigen van de wervelkolom. Hiernaast zorgen de schuine buikpsieren voor de rotatie van de romp.


    Benodigdheden

    Matje

    Matje

    Er zijn honderden verschillende matjes op de markt. Groot, klein, hard, zacht en gemaakt van een groot scala aan materialen.


    Voorbereiding

    Ga met je rug plat op de grond liggen, buig je knieën en zet je voeten plat op de grond. Zorg dat je met je vingertoppen de achterkant van je voet nog net kan aanraken. Leg je armen naast je lichaam, de palmen van je handen wijzen richting de vloer.

    Uitvoering

    1. Breng je schouders iets omhoog zodat ze los van de vloer komen.
    2. Buig je bovenlichaam iets naar rechts terwijl je met je rechterhand de hiel van je rechtervoet probeert aan te raken.
    3. Ga weer terug naar de begin positie.
    4. Herhaal stap 2 met rechts.
    5. Herhaal de gehele oefening.

    Variaties

    • Je kan er ook voor kiezen om eerst alle herhalingen met een kant te doen en daarna pas de andere kant te trainen.

    Tips

    • Probeer zo ver mogelijk te komen met deze oefening, naast het trainen van de buikspieren is dit ook een goede oefening om je flexibiliteit te verbeteren.
    • Zorg ervoor dat je buikspieren al het werk doen!
    • Let op je nek, deze moet niet bewegen ten op zichte van de rest van je lichaam.

    Overige informatie

    Dit is een Compound oefening. Een compound oefening, of in het Nederlands ook wel samengestelde oefening, is een fitness oefening waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk zijn. Het voordeel van een compound oefening is dat je meerdere spieren tegelijk kan trainen en zo dus tijd bespaard. Hiernaast verbruiken deze oefeningen ook meer calorien.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER