Power Plate Squat

    0
    162
    De squat is een van de beste oefeningen voor het trainen van een groot aantal spieren in voornamelijk het onderlichaam. Bij deze variatie wordt hij uitgevoerd met behulp van een Power Plate.

    Betrokken Spiergroep(en)

    Billen

    Bilspieren

    De billen worden gevormd door de Gluteal Muscles (Glutes). Deze spieren zijn een van de sterkste spieren in het lichaam en ze verbinden de benen met de spieren van de rug. De bilspieren worden gebruikt bij het bewegen van het been, het draaien van de heup en het roteren van de romp.

    Hamstrings

    Hamstrings

    De hamstrings bestaan uit drie verschillende spieren aan de achterkant van het bovenbeen. Ze spelen een cruciale rol bij dagelijkse activiteiten zoals lopen, rennen en springen. Sterke hamstrings vangen het gewicht van het lichaam op en voorkomen zo knieblessures.

    Quadriceps

    Quadriceps

    De quads (quadriceps) worden gevormd door 4 spieren aan de voorkant van het bovenbeen. De quads zorgen ervoor dat we stabiel kunnen staan en het strekken van de knie. De quads zijn een van de grootste spiergroepen in het lichaam.


    Benodigdheden

    Power Plate

    Power Plate

    De Power Plate is een fitness apparaat wat bestaat uit een trillend platform. Dankzij deze trilling zullen de spieren snel samenspannen en weer ontspannen. Volgens de makers van de Power Plate staat 10 minuten op de Power Plate gelijk aan een uur lang trainen zonder Power Plate.


    Power Plate Instellingen

    • Tijd (sec): 30 – 60
    • Frequentie (Hz): 30 – 40
    • Amplitude: Laag

    Uitvoering

    1. Ga rechtop staan met de voeten op schouderbreedte naast elkaar, draai de voeten ongeveer 30 graden naar buiten.
    2. Leg de handen gekruist op de schouders.
    3. Zak nu door de knieën.
    4. Stop tot de dijbenen evenwijdig aan de grond zijn.
    5. Duw jezelf weer omhoog naar de beginpositie
    6. Herhaal

    Variaties

    • Door dieper dan hierboven beschreven te squatten (in de fitness wereld ook wel ass to grass genoemd) zal je ook de spieren aan de achterkant van je benen trainen.
    • Deze oefening kan moeilijker worden gemaakt met een halter of losse gewichten.

    Tips

    • Om deze oefening zwaarder te maken kan er ook met gewichten getraind worden.
    • Laat je knieën niet naar buiten komen tijdens het doen van deze oefening.
    • Hou je rug recht.

    Overige informatie

    Dit is een Compound oefening. Een compound oefening, of in het Nederlands ook wel samengestelde oefening, is een fitness oefening waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk zijn. Het voordeel van een compound oefening is dat je meerdere spieren tegelijk kan trainen en zo dus tijd bespaard. Hiernaast verbruiken deze oefeningen ook meer calorien.

    Dit is een Push oefening.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER