Oblique Crunch

    0
    142
    De Oblique Crunch is een fitness oefening voor het trainen van de schuine buikspieren. Voor deze oefening heb je geen attributen, gewichten of apparaten nodig!

    Betrokken Spiergroep(en)

    Rechte Buikspier

    Rechte Buikspier

    De rechte buikspier (Musculus rectus abdominis) is een spier die helpt bij het buigen van de romp. Over de rechte buikspieren lopen 3 (bij sommige mensen 4) pezen die zorgen voor de blokjes, de bekende sixpack. Of je sixpack ook daadwerkelijk zichtbaar is hangt af van je vetpercentage.

    Schuine Buikspieren

    Schuine Buikspieren

    De schuine buikspieren (musculus obliquus externus & internus abdominis) bevinden zich aan de zijkant van de buik. Samen met de rechte buikspieren zorgen de schuine buikspieren voor het buigen van de wervelkolom. Hiernaast zorgen de schuine buikpsieren voor de rotatie van de romp.


    Benodigdheden


    Uitvoering

    1. Ga met je rug plat op de grond liggen en buig je knieen voor ongeveer 60 graden.
    2. Plaats je voeten stevig op de grond en plaats je handen licht achter je hoofd, dit is de beginpositie.
    3. Gebruik nu je buikspieren om je bovenlichaam richting je knieen te buigen, doe dit door je rechter elleboog en schouder richting je linker knie te bewegen. Adem uit tijdens deze beweging.
    4. Ga terug naar de beginpositie terwijl je inademt en herhaal dit voor de andere kant (dus nu je linker elleboog en schouder richting je rechter knie)
    5. Herhaal dit totdat je klaar bent met je oefening

    Tips

    • In plaats van steeds om en om links schuin en rechts schuin de sit ups te doen, kan je ook eerst alle herhalingen voor een kant doen en daarna overstappen op de andere kant.
    • Breng je schouder richting je knie in plaats van alleen je elleboog, anders gebruik je je buikspieren niet!
    • Span je buikspieren aan tijdens het doen van deze oefening

    Overige informatie

    Dit is een Compound oefening. Een compound oefening, of in het Nederlands ook wel samengestelde oefening, is een fitness oefening waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk zijn. Het voordeel van een compound oefening is dat je meerdere spieren tegelijk kan trainen en zo dus tijd bespaard. Hiernaast verbruiken deze oefeningen ook meer calorien.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER