Seated Dumbbell Curls

    0
    102
    De Dumbbell Curl is waarschijnlijk wel de meest bekende isolatie oefening voor het trainen van de biceps.

    Betrokken Spiergroep(en)

    biceps

    Biceps

    De biceps (musculus biceps brachii) of in de volksmond ook wel spierballen genoemd zijn een van de belangrijkste spieren in de armen. De biceps worden gebruikt voor het buigen van de onderarm en het draaien van hand en pols.


    Benodigdheden

    Dumbbell

    Dumbbell

    De dumbbell is een korte halter die je vast pakt met een hand. Hij bestaat uit een stang met aan beide uiteinden een bepaalde hoeveelheid gewicht. Er bestaan dumbbells in verschillende materialen zoals ijzer en rubber. Het gewicht varieert van 0.5kg tot wel 80kg. Het voordeel van trainen met losse gewichten is dat je lichaam extra moet werken om zijn balans te houden. Een nadeel is dat het mogelijk is om de oefening verkeerd uit te voeren waardoor je geen resultaat zal behalen of erger, een blessure oploopt.

    Fitness Bankje

    Fitness Bankje

    Een fitness of halter bankje is een bankje dat ondersteuning bied tijdens diverse fitness oefeningen met losse gewichten zoals een barbell of dumbbell. Bij veel bankjes is het mogelijk de leuning schuin omhoog of omlaag te zetten. Ook hebben sommige bankjes een klem waar je je voeten achter kan vastklemmen voor extra stabiliteit.


    Voorbereiding

    Pak een fitness bankje en twee dumbbells.

    Uitvoering

    1. Ga op het bankje zitten met een dumbbell in iedere hand en je voeten plat op de grond.
    2. Pak de dumbbells vast met een onderhandse grip (je palmen wijzen naar je toe / naar boven).
    3. Breng een van de dumbbells opwaards richting je schouder, span hierbij de bicep aan.
    4. Laat het gewicht weer terugzakken naar de beginpositie.
    5. Herhaal met de andere arm.
    6. Herhaal stap 2 t/m 5.

    Variaties

    • Deze oefening kan ook staand uitgevoerd worden.
    • Ben je in tijd nood? Train dan beide armen tegelijk door beide gewichten tegelijk naar je schouders te brengen.
    • Er zijn ook machines voor het doen van deze oefening, dan kan je je nog beter concentreren op de biceps zelfs doordat de baan die je arm af kan leggen vast ligt. Het trainen met losse gewichten heeft als voordeel dat dit niet het geval is waardoor andere spieren ook moeten werken voor stabiliteit en evenwicht.


    Overige informatie

    Dit is een Isolatie oefening. Een isolatie oefening is een fitness oefening waarbij maar een spiergroep en gewricht tegelijk beweegt. Het voordeel van een isolatie oefening is dat je gericht een specifieke spier kan trainen, bijvoorbeeld omdat deze achterloopt bij de rest van je lichaam.

    Dit is een Pull oefening.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER