Shrug

    0
    75
    De Shrug, of vertaald naar het nederlands 'schouders ophalen' is een oefening voor het trainen van de bovenrug. Deze oefening traint de Trapezius, dit is de driehoekige spier die de schouders met de nek verbind.

    Betrokken Spiergroep(en)

    Trapezius

    Trapezius

    De musculus trapezius, ook wel monnikskapspier of traps genoemd is de ruitvormige spier bovenop de rug. De monnikskapspier loopt van de schedelbasis tot aan het midden van de rug. De spier bestaat uit drie delen. Het bovenste deel is ook van de voorkant van het lichaam te zien en zorgt ervoor dat we ons hoofd omhoog kunnen buigen. Het middelste gedeelte zorgt ervoor dat het schouderblad omhoog bewogen kan worden (iets optillen) en het onderste gedeelte zorgt ervoor dat het schouderblad omlaag kan bewegen.


    Benodigdheden

    Dumbbell

    Dumbbell

    De dumbbell is een korte halter die je vast pakt met een hand. Hij bestaat uit een stang met aan beide uiteinden een bepaalde hoeveelheid gewicht. Er bestaan dumbbells in verschillende materialen zoals ijzer en rubber. Het gewicht varieert van 0.5kg tot wel 80kg. Het voordeel van trainen met losse gewichten is dat je lichaam extra moet werken om zijn balans te houden. Een nadeel is dat het mogelijk is om de oefening verkeerd uit te voeren waardoor je geen resultaat zal behalen of erger, een blessure oploopt.


    Voorbereiding

    Deze oefening kan je met zowel een halter als losse gewichten doen. Ook bestaan er speciale apparaten (met kabels) voor het doen van deze oefening.

    Uitvoering

    1. Ga met je voeten op iets meer dan schouderbreedte uit elkaar staan. Pak de stang vast (ook op iets meer dan schouderbreedte) zodat de palmen van je hand naar je lichaam toe wijzen.
    2. Houd je rug goed recht en je armen licht gebogen.
    3. Til nu het gewicht zo ver mogelijk omhoog door je schouders omhoog te brengen, je gebruikt dus niet je armen maar de spieren in je bovenrug.
    4. Hou op het hoogste punt even vast (voel het branden!)
    5. Laat het gewicht dan weer zakken.

    Tips

    • Lift met je trapezius spier, dus niet met je armen!
    • Op het laagste punt zul je voelen dat je schouders een beetje uitgerekt worden, wanneer je het gewicht enkele seconden op het hoogste punt houd zul je de trapezius voelen branden!

    Overige informatie

    Dit is een Isolatie oefening. Een isolatie oefening is een fitness oefening waarbij maar een spiergroep en gewricht tegelijk beweegt. Het voordeel van een isolatie oefening is dat je gericht een specifieke spier kan trainen, bijvoorbeeld omdat deze achterloopt bij de rest van je lichaam.

    Dit is een Push oefening.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER