Side Lunge

    0
    641
    De Side Lunge is een fitness oefening voor het trainen van diverse spieren in de benen. Met name de glute medius wordt met deze oefening goed getraind.

    Betrokken Spiergroep(en)

    Billen

    Bilspieren

    De billen worden gevormd door de Gluteal Muscles (Glutes). Deze spieren zijn een van de sterkste spieren in het lichaam en ze verbinden de benen met de spieren van de rug. De bilspieren worden gebruikt bij het bewegen van het been, het draaien van de heup en het roteren van de romp.

    Hamstrings

    Hamstrings

    De hamstrings bestaan uit drie verschillende spieren aan de achterkant van het bovenbeen. Ze spelen een cruciale rol bij dagelijkse activiteiten zoals lopen, rennen en springen. Sterke hamstrings vangen het gewicht van het lichaam op en voorkomen zo knieblessures.

    Kuiten

    Kuiten

    De kuitspier (Musculus gastrocnemius) bevind zich aan de achterkant van je onderbeen en zit vast aan het enkelgewricht. De kuiten spelen een belangrijke rol bij het lopen, rennen en springen.

    Quadriceps

    Quadriceps

    De quads (quadriceps) worden gevormd door 4 spieren aan de voorkant van het bovenbeen. De quads zorgen ervoor dat we stabiel kunnen staan en het strekken van de knie. De quads zijn een van de grootste spiergroepen in het lichaam.


    Benodigdheden


    Voorbereiding

    Ga rechtop staan, plaats je armen over elkaar voor je lichaam.

    Uitvoering

    1. Stap uit naar de zijkant, land eerst op de hiel en dan op de rest van de voet.
    2. Zak vervolgens door de knie van dat been totdat je andere been helemaal gestrekt is.
    3. Kom nu weer omhoog door je af te zetten met je been en ga terug naar de beginpositie.
    4. Herhaal de oefening met de andere kant.

    Tips

    • Zorg dat je bovenlichaam recht blijft gedurende het doen van de oefening.
    • Je knie van het been waarmee je uitstapt moet dezelfde kant als je voet op blijven wijzen.
    • Een grote stap legt de nadruk op de billen, een kleine stap legt de nadruk meer op de quadriceps

    Overige informatie

    Dit is een Compound oefening. Een compound oefening, of in het Nederlands ook wel samengestelde oefening, is een fitness oefening waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk zijn. Het voordeel van een compound oefening is dat je meerdere spieren tegelijk kan trainen en zo dus tijd bespaard. Hiernaast verbruiken deze oefeningen ook meer calorien.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER