Sit Up

    0
    142
    De Sit Up is een van de bekendste fitness oefeningen voor het trainen van de buikspieren. Lees hier alles over de uitvoering en verschillende variaties!

    Betrokken Spiergroep(en)

    Rechte Buikspier

    Rechte Buikspier

    De rechte buikspier (Musculus rectus abdominis) is een spier die helpt bij het buigen van de romp. Over de rechte buikspieren lopen 3 (bij sommige mensen 4) pezen die zorgen voor de blokjes, de bekende sixpack. Of je sixpack ook daadwerkelijk zichtbaar is hangt af van je vetpercentage.


    Benodigdheden

    Matje

    Matje

    Er zijn honderden verschillende matjes op de markt. Groot, klein, hard, zacht en gemaakt van een groot scala aan materialen.


    Door het doen van buikspieroefeningen alleen zul je niet automatisch een sixpack krijgen, ook is het onmogelijk door het doen van deze oefening om plaatselijk vet weg te krijgen op de buik. Wanneer je van je laagje vet af wilt op je buik zul je toch echt anders moeten gaan eten! Alleen dan zul je kunnen genieten van zichtbare buikspieren. Wanneer je al weinig vet op je buik hebt, zal het doen van sit-ups zeker voor mooie buikspieren zorgen.

    Uitvoering

    1. Ga plat op je rug liggen (eventueel op een matje)
    2. Plaats je handen achter je hoofd of gekruist op je borst. Buig je knieën ligt en zorg dat je voeten stevig op de grond staan. Klem je voeten eventueel ergens achter.
    3. Breng je bovenlichaam langzaam omhoog door gebruik te maken van je buikspieren. Het hoogste punt is bereikt wanneer je bijna helemaal recht overeind zit en je gehele onderrug los van de grond is.
    4. Laat je bovenlichaam weer zakken naar de beginpositie en adem in.
    5. Herhaal zo vaak als nodig.

    Variaties

    • Makkelijker: hou je armen dichter bij het midden van je lichaam om de oefening makkelijker te maken. Voer de oefening uit op een schuin bankje (hoofdeinde hoger)
    • Moeilijker: Voeg gewichten toe aan de oefening, hou je armen verder achter je hoofd of voer de oefening uit op een schuin bankje (hoofdeinde lager).

    Tips

    • Gebruik je armen niet om je nek en hoofd omhoog te duwen, zo krijg je alleen maar nekklachten terwijl je buikspieren niets doen.
    • Alleen je schouders hoeven maar los te komen van de grond, wanneer je verder omhoog gaat zul je ook je heupen gaan gebruiken en is het een sit up.
    • Span je buikspieren extra aan op het hoogste punt, alsof er iemand in je buik gaat slaan en je de klap wilt opvangen met je buikspieren.


    Overige informatie

    Dit is een Compound oefening. Een compound oefening, of in het Nederlands ook wel samengestelde oefening, is een fitness oefening waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk zijn. Het voordeel van een compound oefening is dat je meerdere spieren tegelijk kan trainen en zo dus tijd bespaard. Hiernaast verbruiken deze oefeningen ook meer calorien.

    Dit is een Pull oefening.

    DELEN

    LAAT EEN REACTIE ACHTER