12 Symptomen van Overtraining

0
897

Ik heb gezien dat mensen zo gemotiveerd zijn om hun ‘perfecte’ lichaam te verkrijgen dat ze hierdoor zo ver gaan dat ze hun doel voorbij schieten. Een bekend voorbeeld hiervan zijn mensen die extreem weinig eten om zo snel af te vallen.

Hierdoor activeer je echter de ‘spaarstand’ van je lichaam, waardoor je weinig energie zult verbruiken en ook weinig zult afvallen. Je zult je alleen maar ellending voelen!

Een ander voorbeeld van te fanatiek bezig zijn is overtrainen, je lichaam te vaak te zwaar belasten zonder het te kans te geven om te herstellen. Vooral mensen die net begonnen zijn met sport of fitness vergeten nogal eens dat spieren groeien terwijl je rust en niet terwijl je op de sportschool zit!

Tip: Tips voor een betere houding tijdens het trainen

Ik heb een lijst samengesteld met enkele belangrijke signalen van overtraining. Niet in paniek raken wanneer je een signaal bij jezelf ontdekt, want dat betekent niet dat je een probleem hebt. Maar om het realistisch te houden, wanneer je meerdere van deze signalen bij jezelf ontdekt, of wanneer anderen ze bij je opmerken, bestaat de kans dat je aan het overtrainen bent.

De 12 vaak voorkomende signalen van overtraining

  1. Verlies van kracht. Je kunt niet meer zoveel tillen als een paar weken geleden. Je voelt je zwak, alsof de zwaartekracht opeens stukken sterker is geworden
  2. Je voelt je moe en/of vermoeid. Je voelt je misschien uitgeput, niet alleen in de sportschool, maar altijd.
  3. Je hebt pijn. Je merkt dat je steeds vaker last van bepaalde spieren of gewrichten hebt. Bijvoorbeeld, je rotatorenmanchet doet constant pijn.
  4. Je wordt vaker ziek. Plotseling merk je dat je immuniteit is verzwakt, want je wordt constant verkouden of krijgt vaak griep.
  5. Hoofdpijn krijgen. Dit kan migraine zijn, het kan spanningshoofdpijn zijn. Hoe dan ook, je merkt dat je steeds vaker hoofdpijn krijgt.
  6. De hartslag is hoger tijdens rustperiodes. Je bent gewoon thuis aan het relaxen, tv aan het kijken, en je merkt dat je hart snel klopt, ook al doe je niets.
  7. Langzaam herstel. Je spieren blijven meerdere dagen na een training pijn doen. Je hebt niet het gevoel dat je dezelfde spier twee maal kunt gebruiken in een week.
  8. Verandering in eetlust. Over het algemeen zul je je eetlust verliezen, maar ik heb ook meegemaakt dat mensen zichzelf juist gaan volproppen.
  9. Veranderingen in het slaappatroon. Je kunt niet slapen, maar aan de andere kant heb ik meegemaakt dat mensen, waaronder ikzelf, uiteindelijk meer slapen dan gewoonlijk, verdomd in de buurt van niet meer in staat zijn op te staan.
  10. Je bent prikkelbaar. Je voelt je chagrijnig. Je kunt je zelfs depressief voelen en super besluiteloos.
  11. Je voelt je ongemotiveerd. Je hebt gewoonweg geen zin om naar de sportschool te gaan of te eten. Misschien voel je je zelfs niet gemotiveerd om andere dingen te doen die je leuk vindt, zoals uitgaan met vrienden.
  12. Het voelt alsof je geen pauze kunt nemen of relaxen. Je voelt je zenuwachtig en bent prikkelbaar, alsof je constant iets te doen moet hebben.

 Herkenbaar? Neem rust!

Komen deze punten je bekend voor? Dan is het misschien verstandig om je lichaam een a twee weken rust te geven. Je hebt hierbij misschien het gevoel dat je achteruit gaat en slapper zult worden en misschien is dit ook wel zo. Maar na deze weken rust is je lichaam weer helemaal gereset waardoor het effect van een training vele malen beter zal zijn!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER