2 Fitness termen om onmiddellijk te vergeten

0
231

Dankzij het internet en de vele magazines die tegenwoordig overal te koop zijn is er zeer veel informatie op het gebied van fitness voor iedereen beschikbaar. Helaas betekend dit ook dat er veel informatie te vinden is die niet klopt.

In dit artikel geef ik je informatie over 2 fitness termen die ik regelmatig voorbij hoor komen en waarvan bij mij de haren overeind gaan staan. Hopelijk begrijp jij na dit artikel waarom!

Fitness programma’s voor vrouwen

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: de spieren van mannen en vrouwen hebben dezelfde samenstelling. Er is geen verschil tussen de spieren die mannen en vrouwen hebben. Het enige verschil is dat mannen een hoger testosteron hebben en daarom van nature meer spiermassa hebben.

Hierdoor is het dus onzin om over programma’s voor mannen of vrouwen te praten, beide kunnen prima hetzelfde programma volgen. Belangrijker is om naar de eigenschappen van het programma te krijgen, zorgt het voor meer kracht, meer massa of bijvoorbeeld meer uithoudingsvermogen.

Waarom zie je dit dan toch regelmatig voorbij komen en hebben ook wij op onze site een gedeelte voor “vrouwen fitness“?

Dit komt doordat schrijvers en marketeers graag inspelen op de angst die veel vrouwen hebben om groot en breed te worden wanneer ze aan krachttraining doen. Dit is helemaal nergens voor nodig aangezien vrouwen hier van nature geen aanleg voor hebben. Meer spiermassa zal je er juist stukken beter laten uitzien!

Lees ook: De 6 populairste vormen van dans in de sportschool

Wanneer je als vrouw toch bang bent om te gespierd te worden, voer je oefeningen dan uit met een klein aantal herhalingen. Hierdoor zal de focus van je oefeningen meer op het sterker worden van de spieren dan het vergroten van de spiermassa.

Gewichtsverlies als doel

Veel mensen willen afvallen, dit blijkt alleen al uit het feit dat deze term enkele jaren op nummer 1 in google heeft gestaan als meest gezochte zoekterm.

Wanneer je meer vet op je lichaam meedraagt dan goed is voor je lengte en lichaamsbouw dan moet je doel zijn om deze vetmassa kwijt te raken, niet om bijvoorbeeld ook je spierweefsel kwijt te raken.

Veel mensen die willen afvallen zijn geobsedeerd door het getal wat hun weegschaal aangeeft, dit zorgt echter alleen maar voor onnodige zorgen en de kans op het yo-yo effect.

Bekijk ook: Het kiezen van de juiste trainingsmethode

Spieren wegen meer dan vet, iemand die vet heeft vervangen door meer spiermassa kan er dus stukken beter uitzien (slanker, strakker in het vel), maar toch zwaarder wegen op de weegschaal.

Het gevolg van veel diëten is dat je snel afvalt, hierbij gaat niet alleen vetweefsel verloren maar ook veel spiermassa. Het is stukken verstandiger om langzaam aan op een gezonde manier af te vallen door goed te gaan eten en sporten. Hierdoor zal je spiermassa behouden blijven en zal je vetmassa langzaam aan afnemen!

Kortom, vergeet te term afvallen en focus je op het kwijtraken van overbodig vet!

 

DELEN
Vroeger had ik last van overgewicht, tot ik op een dag in mijn bikini voor de spiegel stond en dacht, dit kan zo echt niet langer! Ik heb mijn leven omgegooid en ben fanatiek gaan sporten. Toen ik eenmaal resultaten begon te zien voelde ik me beter dan ooit en werd ik alleen nog maar fanatieker. Op dit moment ben ik tevreden met mijn lichaam en ik wil wat ik door de jaren heen hebt geleerd op het gebied van sporten graag met anderen delen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER