De 5 beste tips om blessures te voorkomen

0
265

De sportschool is de perfecte plaats om te trainen en de stress van de dag te vergeten. Helaas zie ik veel mensen dezelfde fouten maken, die een flinke blessure op kunnen leveren.

Ik heb 5 aandachtspunten opgezet om blessures te voorkomen wanneer er in de sportschool getraind wordt. Als je deze opvolgt, zal je een veel kleinere kans op blessures hebben.

Goede Warming Up

Ik zie veel mensen de sportschool binnen komen en zonder twijfel met zware gewichten beginnen. Het zijn voornamelijk mannen die dit doen.

Voor elke oefeningen en programma’s die gedaan worden, moet je beginnen met een warming up van 5 tot 10 minuten.

Bekijk ook: 12 Symptomen van Overtraining

Een goede warming-up zal je helpen om onnodige blessures te voorkomen en verminderen. Een warming-up zal ook je herstel bevorderen, en tevens je flexibiliteit tijdens je workout verbeteren.

Dit is een van de belangrijkste tips die ik je in dit stuk geef!

Begin licht en ga steeds zwaarder

Deze tip lijkt op de warming-up, maar het is meer gefixeerd op de specifieke oefening die je wilt gaan doen. Als je na je warming-up wilt gewichtheffen, zorg er dan voor dat je met een heel laag gewicht begint.

Dit maakt je spieren klaar voor het verhoogde gewicht en stressniveau wat ze gaan krijgen.

Blijf voldoende drinken

Toen ik net begon met trainen was dit een van de grootste fouten die ik maakte. Zorg ervoor dat je tijdens het trainen voldoende water met je meeneemt. Elke sportschool kan jou in water voorzien, dus breng een mooie grote fles mee die je opnieuw kunt vullen.

Ook interessant: Tips voor een betere houding tijdens het trainen

Dit is extreem belangrijk bij welke oefening dan ook. Als je dit niet doet, dan zullen je prestaties, kracht en herstel hierdoor negatief beïnvloed worden.

Als je voor langere periodes gaat trainen, zorg dan dat je sportdranken met elektrolyten erin. Je lichaam verliest meer dan alleen water als je zweet!

Goede uitvoering van de oefening

Een van de grootste oorzaken van blessures in de sportschool is een onjuiste vorm van oefeningen. Een voorbeeld hiervan is het buigen van de rug bij het gewichtheffen. Dit kan je extra kracht opleveren, maar je hebt een grote kans dat je jezelf blesseert.

Als je vorm loslaat, neem je waarschijnlijk teveel hooi op de vork. Zorg ervoor dat je een gewicht kiest dat moeilijk is, maar die je ook toestaat om de juiste vorm te behouden.

Niet overtrainen

Over-training is ook een heel groot probleem voor nieuwelingen, maar ook voor ervaren sporters. Veel mensen gaan elke dag naar de sportschool en trainen steeds opnieuw dezelfde spieren.

Dit heeft invloed op twee verschillende manieren. Ten eerste heb je een veel grotere kans op blessures.

Lees ook: Tips voor een betere houding tijdens het trainen

Ten tweede laat je je lichaam niet toe om de spier op te bouwen en dus heeft dit een negatieve invloed op de spiermassa die je wilt bereiken.

Zorg ervoor dat je je lichaam genoeg tijd geeft om te herstellen voordat je die spiergroep weer gaat trainen. Een goede manier om overtrainen te voorkomen, is door een schema als onderstaand te volgen.

  • Maandag: bovenlichaam
  • Dinsdag: VRIJ
  • Woensdag: onderlichaam
  • Donderdag: VRIJ
  • Vrijdag: bovenlichaam
  • Zaterdag: VRIJ
  • Zondag: Cardio

Dit is maar een voorbeeld, maar het geeft je een idee. Probeer iedere spiergroep ten minste een volle dag vrij te geven, voordat je ze weer opnieuw gaat trainen. Als je deze tips opvolgt, verminder je de kans op blessures en dus zal je positievere ervaringen met het trainen hebben.

 Heb jij nog tips hoe jij blessures voorkomt? Laat het ons weten door een reactie achter te laten!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER