Fitness saai? Nee hoor!

1
260

Fitness op cardio apparaten of met gewichten kan na verloop van tijd nogal saai worden. Een goede manier om fitness leuker te maken is om het te combineren met dans!

En nee denk hierbij niet aan iets “sufs” als Nederland Beweegt wat iedere ochtend op tv is, maar een pittige training op leuke muziek. En geloof me, je hoeft er niet voor te kunnen dansen, zelfs mij lukt het met mijn twee linkervoeten!

Sterker nog, er zijn genoeg verschillende dansstijlen en muziek dat er voor ieder wat wils is. Sommige van de meest populaire dans fitness stijlen zijn: Zumba (die freestyle bewegingen van salsa en merengue muziek gebruikt), SoulSweat (gebaseerd op Soul muziek), CardioFunk (gebruikt Funk muziek) en zelfs Bollywood (high tempo muziek die gebruikt worden in Indiase ‘Bollywood’ muziek.

Als er een stijl muziek is die je hoort op de radio waar je op wilt bewegen, dan is er een goede kans dat er ook een fitness programma voor is!

De voordelen van dans fitness

Er zijn veel voordelen aan deze vorm van fitness. Je krijgt de voordelen van de aerobics en je spieren worden sterker. Maar het echt grote voordeel van dansfitness lessen is dat ze erg leuk (kunnen) zijn.

Houd in gedachten dat veel mensen die beginnen met een nieuw programma stoppen met fitness, omdat ze de treadmills en gewichthef apparaten zat worden. Dat is waarom ik altijd aanbeveel een activiteit te vinden die je leuk vindt en waar je aan deel wilt nemen, naast je reguliere fitness programma.

Lees ook: Fitness leuk maken

Op deze manier blijf je er langer mee bezig. Als je danslessen neemt socialiseer je ook met de andere deelnemers, wat het veel gemakkelijker kan maken om je te motiveren voor de andere lessen.

Zoek een fitness dansles die bij je doel past

Niet alle fitness danslessen leveren dezelfde resultaten, dus onthoud dat je naar de lange termijn moet kijken. Het feit dat je niet aan het gewichtheffen, of de trap op en af aan het sprinten bent, betekent niet dat je niet kunt zweten. Danslessen zorgen er vaak voor dat deelnemers bewegen op manieren die ze anders niet doen; zij aan zij of diagonal misschien, terwijl hun armen tegelijkertijd anders bewegen. Als je niet bekend met deze bewegingen bent dan is er een grote kans dat je wat spierpijn hebt na de eerste les.

Beginnen met een dansfitness cursus is gemakkelijk. Het is erg waarschijnlijk dat je lokale gezondheidsclub of gemeenschap tenminste één type danslessen aanbiedt. Bel de faciliteiten in je omgeving en vraag naar de opties die in je schema passen. Dans fitness lessen worden zelfs zo populair dat fitness studio’s zich beginnen te focussen op deze lessen. Je hebt van Zumba gehoord, toch?

Lees ook: Zumba - De perfecte combinatie van fitness en dans

Zelfs hoewel deze lessen bijna altijd een positieve en ondersteunende omgeving bieden, zijn er mensen die liever thuis trainen door hun drukke schema. Het is zeker mogelijk om dit thuis te doen. De gemakkelijkste en goedkoopste manier om te beginnen is om te kijken welke stijl het beste bij jou past. Ga online en kijk op YouTube. Je zult verschillende video’s met dansmoves vinden, en er zijn zelfs choreographische lessen te vinden die je kunt volgen.

Ook buiten de sportschool kan je dansen!

Als je het trainen serieuzer neemt, kun je professionele DVD’s lenen of kopen. Kijk eens online voor dans workout DVD’s die je thuis kunt gebruiken. Als je een Wii of Xbox hebt kun je zelf fitness dance games kopen!

Als je ervaringen hebt met deze vorm van fitness, deel je deze dan in de reacties hieronder!

DELEN
Vroeger had ik last van overgewicht, tot ik op een dag in mijn bikini voor de spiegel stond en dacht, dit kan zo echt niet langer! Ik heb mijn leven omgegooid en ben fanatiek gaan sporten. Toen ik eenmaal resultaten begon te zien voelde ik me beter dan ooit en werd ik alleen nog maar fanatieker. Op dit moment ben ik tevreden met mijn lichaam en ik wil wat ik door de jaren heen hebt geleerd op het gebied van sporten graag met anderen delen!

1 REACTIE

  1. Ik doe al jaren aan Zumba en kan niet meer zonder, het is leuk om te doen en ik kan er heerlijk mee ontspannen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER