Een uitdagende cardio workout met behulp van battle ropes

0
479

Wat is het eerste dat in je opkomt als je denkt aan het doen van cardio? Waarschijnlijk hardlopen en hoe vervelend het is als je uit vorm bent. Het maakt niet uit wat je doet, je ontkomt er niet aan om buiten adem te raken. Maar buiten adem en verveeld zijn tegelijkertijd is pas echt vervelend. Beperk jezelf niet als je cardio doet. Er is zoveel meer dan alleen maar hardlopen op straat.

In dit artikel wil ik je vertellen hoe je je cardio interessant kunt maken met behulp van de battle ropes.

Wat is een battle rope?

Een typische battle rope verwijst naar een dik touw (2cm in diameter of meer) en dat meestal tussen de 130cm en 150cm lang is.

Ik heb ook lange kettingen gezien en zelfs oude brandslangen die in plaats van de touwen werden gebruikt.

Om een ​​battle rope te kunnen gebruiken moet deze worden bevestigd worden rond een boom, een verkeersbord of iets van een hek. In de meeste sportscholen is ook wel iets te vinden om het touw aan vast te maken. De uiteinden van het touw worden vastgehouden in de hand. Maar zorg ervoor dat de uiteinden van het touw allebei even lang zijn.

Hoelang moet je trainen?

Een training met een touw hoeft niet lang te duren. Beschouw het als sprintjes trekken met je armen. Vaak wordt dit gebruikt in een HIIT training.

Een voorbeeld zou kunnen zijn een intensieve training van 30 seconden en dan 3 seconden rust. Je zou dit 10-20 minuten kunnen doen.

Met deze manier van trainen bouw je zowel anaerobe als aerobe conditie op. Het bouwt ook kracht op in veel sport specifieke bewegingspatronen.

Battle Rope oefeningen

Er zijn veel verschillende oefeningen die je met behulp van de touwen kan doen. Hieronder heb ik de 6 populairste oefeningen beschreven.

De basis wave

De meest voorkomende oefening die wordt gedaan met een battle rope is de wave waarbij je je armen op en neer beweegt direct voor je in een afwisselend patroon waardoor je een golfbeweging maakt. Beweeg ze zo snel als je kunt in het grootst mogelijke bereik van de beweging. De ropes zullen een soort oceaangolf creëren.

Tijdens het grootste deel van deze oefeningen, waaronder deze, moet je in een kwart squat positie staan met een brede basis. Dat stelt je in staat om meer vermogen te genereren, zelfs als je moe bent.

Dubbele wave

Deze oefening is vergelijkbaar met de vorige. Het enige verschil is dat je bij deze oefening je handen bij elkaar zult houden. De touwen moeten naast elkaar hetzelfde golfpatroon volgen.

Zijdelingse twists

Houd beide ropes samen vlak voor je navel vast. Draai dan je romp snel van links naar rechts. Je zult het voelen in je buikspieren.

Grote cirkels met je armen

Je kunt op een paar verschillende manieren cirkels maken met je armen. Allereerst moet je ervoor zorgen dat je met de klok mee en tegen de klok in beweegt.

Je kunt je armen bij elkaar houden en een grote cirkel maken of je kunt je handen apart houden en de touwen in een afwisselend patroon bewegen… bijna als een double-Dutch springtouw.

Jumping jacks

Doe een standaard jumping jack terwijl je elk uiteinde van het touw vasthoudt waardoor het een beetje weerstand zal bieden wat ervoor zorgt dat het iets moeilijker zal worden.

Side slams

Dit is echt een explosieve beweging, zodat je niet de hele tijd in een kwart squat kunt blijven staan. Om te beginnen moet je beide zijden van het touw aan één kant van het lichaam houden.

Spring omhoog en zwaai het touw in de lucht over je hoofd. Slam vervolgens het touw zo hard als je kunt naar de andere kant van je lichaam. Deze oefening zal echt vermoeiend zijn.

Heb jij ervaring met Battle Ropes? Dan hoor ik jouw ervaringen graag in de comments!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER