Ga touwtje springen!

0
436

Touwtje springen is een goede cardiovasculaire oefening, vooral voor het uithoudingsvermogen. Een paar minuten touwtje springen is net zo zwaar voor het systeem als verscheidene andere cardiovasculaire activiteiten, inclusief hardlopen. Hardlopen verbrandt gemiddeld 600 calorieën per uur, terwijl touwtje springen ongeveer 700 calorieën verbrandt.

De meeste mensen kunnen niet een uur lang achter elkaar touwtje springen, maar dit was ook slechts een vergelijking. Deze gemiddelden laten zien dat tien minuten touwtje springen even effectief is als 1.6 kilometer hardlopen! 

De voordelen van touwtje springen

Daar komt nog bij dat touwtje springen niet zo belastend is voor de knieën als rennen, omdat de bal van de voet meer van de schok absorbeert dan de hiel, wat gebeurt bij hardlopen. Om deze reden is touwtje springen een goede oefening voor senioren. Touwtje springen wordt ook gebruikt als workout door professionele atleten.

Lees ook: Hardlopen in de herfst

De voordelen van touwtje springen kunnen gerealiseerd worden door ieder koord of touw met een beetje weerstand, zonder dure training of uitrusting. Wanneer je het touwtje springen je eigen hebt gemaakt, zul je er zeker plezier in hebben en het heeft ook nog eens veel waarde.

Touwtje springen is uitermate geschikt voor het trainen van iedere spiergroep in het lichaam. Iedere spier werkt extra hard om bij te blijven en de spieren worden strakker bij elke herhaling. Ook het bovenlichaam traint mee, omdat je het touw steeds om blijft slaan. Ook je benen, quadriceps, hamstrings en kuiten trainen mee.

Beginners Workout

Als u een beginner bent en net begint met touwtje springen, probeer dan één minuut onafgebroken touwtje te springen. Het is niet zo makkelijk als u denkt. Zoek een gebied in uw woonkamer of garage waar een klok in het zicht is. Zet uw favoriete muziek aan wat u helpt om op gang te komen.

Blijf dan springen terwijl u de tijd in de gaten houdt. Als een deel van de minuut uit het ritme of fout gaat, begin dan opnieuw totdat u één minuut kunt touwtje springen. Zit er niet over in als het in het begin niet lukt. Doe wat u kunt en blijf werken om uw doel te bereiken.

Tip: Wat is cardio

Wanneer het lukt om een minuut lang touwtje te springen kan je gaan variëren. Zo kan je bijvoorbeeld het touw sneller laten rondgaan (zelfs zo snel dat hij in een sprong twee keer rond gaat) waardoor de minuut een stuk intensiever wordt.

Ook kan je de tijdsduur dat je aan het springen bent natuurlijk langer maken.

Samenvatting

De voordelen van touwtje springen is dat u ervan afvalt en dat u in goede conditie raakt. De meesten van ons dachten niet aan touwtje springen en aan vroeger, hoe leuk touwtje springen toen was.

Iedereen die nog twijfelt aan de invloed die touwtje springen op het lichaam kan hebben, hoeven alleen maar te kijken naar professionele boksers. Kijk naar hun fysiek, spieren en hun hoeveelheid lichaamsvet (eigenlijk niets). Een onderdeel van hun training is touwtje springen. Ze trainen uren achtereen en touwtje springen is een onderdeel van die training.

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER