Hardlopen in de herfst

0
182

Dalende temperaturen, minder daglicht en meer regen en wind, hoeven je er niet van te weerhouden om in de herfst te blijven hardlopen. Het lopen bij kouder weer maakt je fris in het hoofd en geeft je nieuwe energie.

Om fit te blijven, niet ziek te worden of geblesseerd te raken, is het van belang om je in het najaar goed te beschermen tegen de kou. Je treft hieronder een aantal tips waarmee je op verantwoorde en gezonde wijze kan hardlopen in de herfst. Goed schoeisel onder natte en gladde omstandigheden is essentieel. Kwaliteitsschoenen vind je hier bij Campz.

Doe eerst een goede warming-up

Voordat je gaat hardlopen in koude, herfstachtige omstandigheden is het noodzakelijk om een goede warming-up te doen.

Aanrader: Hoe je de effectiviteit van een training op de loopband kunt verdubbelen

Verhoog met een beetje beweging de bloeddoorstroming in je spieren, doe gerichte rekoefeningen en breng je lichaam op temperatuur. Dit maakt de kans op blessures een stuk kleiner.

Draag dunne hardloopkleding in laagjes

De bladeren vallen, de wind is koud. Het is het beste om tijdens het hardlopen in koudere omstandigheden dunne kleding in laagjes te dragen. Allereerst een synthetisch shirt dat voldoende zweet absorbeert. Een buitenste ademende nylon laag beschermt je enerzijds tegen wind, hagel en regen en anderzijds gaat het oververhitting tegen.

Bij extreme kou is een fleece tussenlaag ter isolatie geen overbodige luxe. Draag ook ademend ondergoed dat vochtbestendig is.

Trek ook weer niet te veel kleding aan

Voorkom dat je te veel kleding aantrekt. Je mag het bij de start van je hardloopsessie best een beetje koud hebben, omdat je tijdens het hardlopen opwarmt. Als je je te warm kleedt, ga je te veel en te vroeg zweten.

Gebruik als vuistregel om je zodanig te kleden alsof het buiten twintig graden warmer is dan het in werkelijkheid is.

Kies goede ademende en stevige hardloopschoenen

Het is van groot belang om stevige en beschermende hardloopschoenen te dragen, die elk weerstype aankunnen. Ook al loop je in de harde wind, een stortregen of een dikke hagelbui. In de herfst kan de ondergrond gladder worden.

De schoenen moeten stevig zijn en een hoger profiel hebben. Passende schoenen vind je hier bij Campz. Bedenk dat je na het hardlopen je schoenen niet op de verwarming laat drogen. Beter is het om wat papierproppen in je hardloopschoenen te stoppen om ze goed te laten drogen.

Bescherm je handen en voeten tegen de kou

Een groot deel van je lichaamswarmte (circa dertig procent) verdwijnt via je handen en voeten. Draag op koude herfstdagen wanten, zodat je vingers warm blijven.

Voeg een fleece inlegzolen toe aan je hardloopschoenen of draag niet al te dikke wollen sokken. Zorg ervoor dat er voldoende ruimte in je schoen overblijft en het niet gaat knellen.

Bedek je hoofd en oren met een muts

Ongeveer veertig procent van je lichaamswarmte gaat verloren via je hoofd. Het dragen van een muts tijdens het hardlopen in de herfstkou gaat warmteverlies tegen. Als het echt koud is, kun je een gezichtsmasker of een dunne, ademende sjaal voor je mond overwegen. Hierdoor kun je goed blijven ademen en het beschermt je gezicht en oren tegen de kou.

Denk erom voldoende te drinken

Ook onder koude omstandigheden warmt je lichaam op en verlies je vocht tijdens het hardlopen. Koude lucht heeft een drogend effect, wat het risico op uitdroging verhoogt. Zorg er daarom voor dat je voldoende water of sportdrink inneemt voorafgaande, tijdens en na het hardlopen.

Trek natte hardloopkleren snel uit

Als gevolg van het zweten of het hardlopen in regen of hagel, neemt het gevaar voor onderkoeling toe. Voorkom een te grote verlaging van je lichaamstemperatuur door direct na het hardlopen je natte kleren uit te trekken, een warme douche te nemen en vervolgens schone, warme kleding aan te trekken.

DELEN
Vroeger had ik last van overgewicht, tot ik op een dag in mijn bikini voor de spiegel stond en dacht, dit kan zo echt niet langer! Ik heb mijn leven omgegooid en ben fanatiek gaan sporten. Toen ik eenmaal resultaten begon te zien voelde ik me beter dan ooit en werd ik alleen nog maar fanatieker. Op dit moment ben ik tevreden met mijn lichaam en ik wil wat ik door de jaren heen hebt geleerd op het gebied van sporten graag met anderen delen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER