De 6 must-read tips voor hardlopers

0
460

Voor veel mensen is, met name in de zomer, hardlopen een ideale manier om te sporten. Je kan het namelijk altijd en overal geheel gratis doen en het zorgt voor een betere conditie en het verbranden van calorieën!

Helaas is het zo dat niet iedereen het maximale uit zijn workout krijgt doordat ze een aantal fouten maken. In dit artikel zal ik een aantal veelgemaakte fouten tijdens het joggen op een rijtje zetten zodat jij ze kan vermijden.

1.  Loop niet te snel

Dit is waarschijnlijk de meest geziene fout bij alle beginnende joggers. Jogging gaat niet om intensiteit, jogging gaat over doorzettingsvermogen.

De meeste mensen, wanneer ze beginnen lopen veel sneller dan ze zouden moeten… Wanneer in feite, ze maar op 75% van hun maximum zouden moeten lopen.

2. Niet lang genoeg doorlopen

Wanneer mensen niet met het correcte tempo joggen (vaak te snel), raken ze uitgeput en stoppen ze met lopen voordat er ook maar een merkbaar effect optreedt.

Ook interessant: Fietsen of hardlopen?

Zoals u waarschijnlijk al weet, bereikt het vetverbrandingsproces haar piek na 20-30 minuten joggen. Dit zijn de minuten die al het verschil maken!

3. Te hoge verwachtingen hebben

Te hoge verwachtingen voor jezelf zetten zal niet alleen je geest breken, maar het zal ook je motivatie voor het joggen doen verdwijnen. Als je een beginner bent en je bent niet in vorm, zet dan geen doel om een uur te joggen…

Je kan beginnen met joggen voor 5 minuten, gevolgt door 5 minuten uitlopen. Herhaal dit gedurende een half uur. Bouw vervolgens bij iedere training de tijd dat je hardloopt iets op en bouw de tijd waarop je rustig loopt af. Hierdoor bouw je zonder dat het te zwaar is snel een goede conditie op!

Lees ook: Fietsen of hardlopen?

Wanneer je bijvoorbeeld last hebt van een slijmbeursontsteking in de heup is het belangrijk deze te blijven gebruiken zodat hij niet stijf wordt. Een paar keer per week voorzichtig een stukje hardlopen kan dan een prima oplossing zijn, waarbij je voor jezelf echt de lat niet hoog hoef te leggen!

Bedenk goed wat je voor jezelf uit het hardlopen wilt halen en wat realistisch is voor jou, iedereen is anders namelijk!

4. Je Vooruitgang Niet Volgen

Of je doel is om gewicht te verliezen, meer energie te hebben, stress te verminderen of simpelweg je uithoudingsvermogen op te bouwen – je moet altijd je vooruitgang opvolgen!

Er is een sterke psychologische reden voor dit. Wanneer je je vooruitgang volgt, ga je je focussen op je joggingprestatie.

Dit heeft een betekenisvolle afdruk op je onderbewustzijn en helpt je betere resultaten te bereiken. Schrijf na elke loop details op zoals de duur en lengte, en ook hoe je je voelde gedurende je loop.

Tip: Beginnen met hardlopen voor mensen met overgewicht

Er zijn diverse apps te vinden die afstand, snelheid en lengte voor je bijhouden. Ik raad dan ook sterk aan om deze te gaan gebruiken om zo je voortgang in de gaten te houden.

Er is geen betere motivatie dan iedere week te zien dat je weer iets beter bent geworden!

5. Focussen Op De Verkeerde Dingen

Als je door de ogen van een gemiddelde beginnende jogger kon zien, zou je zijn/haar horloge voor 90% van de tijd zien. Dit is omdat de meeste beginners zo bezorgd zijn om de sessie te beëindigen, dat ze zelden zelfs genieten van het process… Dit is een recept voor falen.

Als je je ogen niet van je horloge kan houden, probeer dan eens te luisteren naar muziek terwijl je loopt. Muziek is een ideale manier om je af te leiden van de realiteit en je joggingsessies zullen sneller voorbij zijn.

Kies hiernaast ook leuke routes uit, iedere week precies hetzelfde rondje wordt al snel saai!

6. Verkeerde Ademhalingstechniek

Het zou je verbazen hoe een groot verschil een juiste ademhalingstechniek kan maken. De meeste beginners weten niet hoe ze correct moeten ademhalen…

Tip: Hoe je de effectiviteit van een training op de loopband kunt verdubbelen

Zou je door je mond of door je neus moeten inademen? En langs waar uitademen? Wat als je bent uitgeput? Het antwoord is dat je altijd moet inademen en uitademen door zowel je neus als je mond

Je hebt misschien gehoord dat je altijd moet inademen door je neus, maar dit klopt niet bij jogging. Je krijgt simpelweg niet genoeg lucht binnen op die manier. Dit is uiteindelijk een “aerobic” oefening – je lichaam heeft zuurstof nodig!

Heb jij nog meer tips die je met andere wil delen? Laat ze achter in de comments!

DELEN
Vroeger had ik last van overgewicht, tot ik op een dag in mijn bikini voor de spiegel stond en dacht, dit kan zo echt niet langer! Ik heb mijn leven omgegooid en ben fanatiek gaan sporten. Toen ik eenmaal resultaten begon te zien voelde ik me beter dan ooit en werd ik alleen nog maar fanatieker. Op dit moment ben ik tevreden met mijn lichaam en ik wil wat ik door de jaren heen hebt geleerd op het gebied van sporten graag met anderen delen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER