De verschillende vormen van cardio

0
547

Cardiofitness is de verzamelnaam voor activiteiten waarbij de hartslag gedurende langere periode verhoogt is, hierdoor moet het lichaam hard werken waardoor extra calorieën verbrand worden. Wanneer je dit regelmatig doet zal je uithoudingsvermogen ook toenemen.

Cardio kan gedaan worden op verschillende manieren, zowel op de sportschool, als thuis of buiten. In dit artikel worden de meest voorkomende manieren van cardio, met de voor en nadelen, op een rijtje gezet.

Hardlopen

Het mooie van hardlopen is dat je het overal en altijd kunt doen zonder dat je er veel voor nodig hebt, koop een paar goede schoenen en je bent er klaar voor! Bij hardlopen verbrand je behoorlijk veel calorieën. Wel kan het door een oneven ondergrond belastend zijn voor je knieen en pezen, zorg hiervoor dat je schoenen gebruikt die je voeten goed ondersteunen en zorg ook voor een goede houding.

Lees ook: Wat is cardio

Natuurlijk is het heerlijk om buiten in de natuur te rennen, maar het is hier in Nederland niet altijd even lekker weer dus dan bied een loopband een uitkomst. Je kunt er een kopen voor thuis, maar ook iedere sportschool heeft er wel een aantal staan. Een voordeel van het trainen op een loopband is dat je binnen bent, ondertussen (bij de meeste apparaten) tv kan kijken en allerlei informatie krijgt zoals je hartslag en hoeveel je op dat moment verbrand.

Hou er wel rekening mee dat je op een loopband je spieren vaak net iets anders belast dan je gewend bent, hier zul je even aan moeten wennen dus hou hier rekening mee de eerste keer dat je op een loopband stapt.

Zwemmen

Als er iets goed voor het verbranden van calorieën is, dan is het wel zwemmen. Doordat de krachten dankzij het water gelijkmatig over je lichaam verdeeld worden is het veel minder belastend voor je lichaam, wist je bijvoorbeeld dat zwemmen de minst blessuregevoelige sport is? Ook krijg je van zwemmen een goede conditie en traint het je spieren. Zwem je een half uurtje, dan verbruik je al zo’n 300 calorieën.

Fietsen

Fietsen is een stuk minder belastend voor je gewrichten dan bijvoorbeeld hardlopen. Een ander voordeel is dat je heel wat kilometers kunt afleggen als je een beetje conditie hebt en je zelf het tempo prima kunt bepalen. Wel is het zo dat je met fietsen vooral je benen en billen traint, terwijl je bovenlichaam relatief weinig te doen heeft.

Bekijk ook: Krachttraining of cardio eerst tijdens je workout?

Tegenwoordig is spinnen heel populair, dit is een groepsles in een sportschool op een speciale soort fiets, waarbij je in een groep onder begeleiding van een instructeur een parcours afleg met zware en minder zware stukken (bijvoorbeeld berg op en berg af)

Wandelen

Alhoewel je bij wandelen misschien minder calorieën verbruikt in vergelijking met de hierboven beschreven activiteiten heeft wandelen vele voordelen. Zo werkt wandelen zeer ontspannend en is het ook minder belastend voor je gewrichten in vergelijking met bijvoorbeeld het hardlopen.

Wanneer je bij het wandelen ook je bovenlichaam wilt gebruiken, kan je een kijkje nemen naar het zogenaamde Nordic Walking, wat vooral onder ouderen zeer populair is de laatste jaren.

Steppen

Het fijne van steppen is dat je het overal kunt doen, thuis, of in groepsverband op de sportschool. Vooral in groepsverband onder leiding van een instructeur kan het een pittige training zijn, waarbij je naast het opbouwen van conditie ook je benen en billen goed traint. Een nadeel aan steppen is echter dat het belastend voor je knieën is.

Roeien

Bij roeien denken mensen meteen vaak aan het roeien in een roeiboot, maar roeien is ook heel goed mogelijk in de sportschool op zogenaamde roeiapparaten. Naast dat deze apparaten het gehele lichaam trainen, zijn ze ook zeer goed voor het verhogen van het uithoudingsvermogen. De meeste apparaten zijn verstelbaar in weerstand, waardoor het gebruik ervan voor zowel de beginner als de topsporter een uitdaging vormt.

Crosstrainer

De crosstrainer is een combinatie tussen een hometrainer (fietsen) en loopband (lopen) en daardoor een ideale mix tussen fietsen en lopen. De speciale beweging van de crosstrainer zorgt ervoor dat gewrichten minder zwaar belast worden terwijl je alle spieren in je lichaam gebruikt. Zo worden rug, borst, armen, billen, kuiten en de rest van je benen getraind op dit apparaat.  Veel apparaten zijn tevens in zwaarte verstelbaar en hebben een weergave om te zien hoeveel calorieën je per minuut verbrand.

 

DELEN
Vroeger had ik last van overgewicht, tot ik op een dag in mijn bikini voor de spiegel stond en dacht, dit kan zo echt niet langer! Ik heb mijn leven omgegooid en ben fanatiek gaan sporten. Toen ik eenmaal resultaten begon te zien voelde ik me beter dan ooit en werd ik alleen nog maar fanatieker. Op dit moment ben ik tevreden met mijn lichaam en ik wil wat ik door de jaren heen hebt geleerd op het gebied van sporten graag met anderen delen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER