Wat is cardio

1
207

Wanneer je naar de sportschool gaat is er grote kans dat je of wilt af vallen, of spiermassa wilt aankomen. De beste manier om vet te verbranden is het doen van cardio, oftewel cardiovasculaire training.

Cardio oefeningen (zoals rennen, steppen, fietsen, zwemmen, touwtje springen etc.) zijn uitermate geschikt voor het verbeteren van de conditie en het verbranden van vet.

Hoe werkt cardio?

Door gematigde lichamelijke bewegingen te doen zal het lichaam het bloed sneller gaan rondpompen en de ademhaling verhogen. Hierdoor wordt er meer zuurstofrijk bloed door het lichaam rondgepompt.

Dit heeft tot gevolg dat vetweefsel word afgebroken en omgezet wordt in energie wat je spieren nodig hebben om te functioneren.

Wat zijn de voordelen van cardio?

Er zijn vele voordelen verbonden aan het doen van cardio, hoe vaak hoor je het ook niet dat een gezond leven bestaat uit regelmatig bewegen.

De belangrijkste voordelen op een rijtje:

  • Cardio versterkt de hartspier
  • Cardio zorgt voor beter werkende longen met een grotere capaciteit
  • Het verhoogt metabolisme, wat ervoor zorgt dat het lichaam vet gaat verbranden
  • Cardio verbeterd de conditie.

Zijn er ook nadelen?

Het mooie van cardio is dat er nauwelijks nadelen zijn, bewegen is immers gezond! Wel kan het gebeuren dat je een blessure krijgt, of last van je gewrichten, dit kan bijvoorbeeld komen door vallen tijdens fietsen, of door slechte schoenen te gebruiken bij het rennen.

Tip: De verschillende vormen van cardio

Wel kan het gebeuren dat wanneer je energie voorraad niet groot genoeg is (omdat je niet genoeg gegeten hebt) dat je naast vet ook een deel van je spiermassa zal gaan verbranden. Spier afbraak is iets wat je wilt voorkomen, want spieren zorgen ervoor dat het lichaam in rust meer calorie verbrand!

Hoe vaak moet ik cardio doen?

Deze vraag is niet simpel te beantwoorden en hangt sterk af van verschillende factoren zoals hoeveel tijd je hebt, hoe veel vet je wilt verliezen, hoe goed je conditie is en hoe je lichaam op cardio reageert.

Om mee te beginnen is het aan te raden 4 keer per week 20 minuten cardio te doen, dit kun je na een week opbouwen tot 4 keer per week een half uur.

Bekijk ook: Krachttraining of cardio eerst tijdens je workout?

Ook kan je in plaats van de duur, altijd nog de intensiteit van je training opvoeren wanneer je niet veel tijd hebt.

Wel is het aan te raden minimaal een kwartier te sporten, want vanaf dan komt de vetverbranding echt op gang en het is zonde als je juist dan stopt!

De verschillende vormen van cardio

Er zijn vele verschillende manieren om aan cardio te doen, kies datgene wat bij jouw past! Vind je het leuk om te zwemmen, ga zwemmen! Hou je er liever van om lekker in de zomer over het strand te joggen, doe dit!

Ook kan je natuurlijk altijd op een van de roeimachines of loopbanden bij je sportschool plaatsnemen.

Hoe hard moet ik trainen

Een goede indicatie voor de intensiteit van je training is dat je enige moeite moet doen, maar niet geheel buiten adem bent. Je moet tijdens het doen van je oefening nog normaal kunnen praten zonder in adem nood te komen.

Als richtlijn wordt vaak aangeraden om rond de 70% van je maximale hardslag te gaan zitten, veel machines op de sportschool hebben een functie die dit voor je kan monitoren!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

1 REACTIE

  1. Verbrand je sneller jou vet wanneer je 60 min cardio per dag doet ( 20min lopen , 20min fietsen , 20min steppen etc..) inplaats van 20min per dag?

    Is een spinning class van 60 min ook goed voor vet verbranding of is dat meer goed voor jou conditie?

LAAT EEN REACTIE ACHTER