Welk cardio apparaat is het beste?

0
1505

Als we kijken naar vet verbranden en de calorieën laten wegsmelten, is de meest efficiënte methode het doen van cardiovasculaire oefeningen, oftewel cardio. Er zijn veel verschillende cardio-apparaten, elk met zijn voor- en nadelen.

De sleutel tot het kiezen van het juiste apparaat is om een ​​apparaat te gebruiken die voor jou het meest plezierig is en het meest comfortabel in het gebruik. Je moet niet opzien tegen de training en hoe meer plezier je hebt, hoe harder je zult werken en hoe meer resultaten je zult zien.

Met dat gezegd hebbende, kan het kennen van de basisfuncties en de kenmerken van ieder cardio-apparaat je helpen om je fitness doelen verder te bereiken.

Loopband

Voordelen: De loopband is de beste onder de cardio-apparaten voor het verbranden van calorieën. Het is ook eenvoudig te gebruiken en vereist geen aanpassing van persoon tot persoon, zodat er geen angst hoeft te zijn dat het apparaat verkeerd gebruikt wordt.

Ook interessant: Wat is cardio

Veel loopbanden hebben ook een beklimmings- of afdalingsoptie voor een lagere of hogere moeilijkheidsgraad. Loopbanden helpen bij het trainen van de natuurlijke loopbeweging, dus is het een effectief cardio-apparaat voor in het dagelijks leven. Het is ook veel moeilijker om vals te spelen of te treuzelen op een loopband.

Nadelen: Het nadeel van de loopband is dat er meer impact is op de gewrichten dan bij andere cardio-apparaten. Als je al een tijdje niet hebt getraind, zou het beter zijn om te beginnen op een ander cardio-apparaat om pijn en teveel spanning op de gewrichten te voorkomen.

Elliptisch apparaat

Voordelen: de elliptische apparaten zijn te vinden in elke sportschool en zijn zeer populair vanwege minder impact op de gewrichten. Veel mensen die naar de sportschool gaan geven aan dat het leuk is om een elliptisch apparaat te gebruiken, omdat de kwaliteit van de elliptische apparaten zorgen voor een soepele en vloeiende beweging.

Veel elliptische apparaten hebben ook functies voor armbewegingen die gunstig zijn voor het trainen van het gehele lichaam.

Nadelen: de elliptische apparaten verbranden niet zoveel calorieën als de loopband. Ook als je traint voor een sport waarbij je moet hardlopen of gewoon lopen zou het in het algemeen gunstiger zijn om de exacte loopbeweging te herhalen om aan spiergeheugen te winnen.

Helaas, is het vanwege het comfort van het apparaat, ook makkelijker om rustiger aan te doen zonder teveel intensiteit. Gelukkig hebben veel elliptische apparaten weerstand instellingen om de moeilijkheidsgraad te kunnen verhogen.

Fitness fietsen

Voordelen: fitness fietsen (of het nu normale fietsen zijn of ligfietsen) bieden een complete cardio workout met een minimale impact op de gewrichten. Fitness fietsen zijn ook zeer geschikt voor mensen die trainen voor fietsevenementen omdat ze zo vast kunnen wennen aan de beweging van het trappen.

Bekijk ook: Lees hier hoe je moet rekken voordat je gaat hardlopen

Veel fietsen zijn ook uitgerust met televisieschermpjes, waardoor het mogelijk is om te genieten van shows tijdens het trainen.

Nadelen: om optimaal gebruik te maken van de fitness fiets, moeten de gebruikers de training aanpassen om letsel te voorkomen.

Veel mensen zitten te laag op de fiets, wat teveel druk op de knie veroorzaakt. Je benen moeten in staat zijn om het volledige scala aan bewegingen te kunnen maken bij het trappen op de fiets.

Step-apparaten

Voordelen: traplopen is een geweldige manier om je kuitspieren, bovenbenen en je achterwerk te trainen. Je kunt zo ook een goede hoeveelheid calorieën verbranden, vergelijkbaar met het trainen op een helling loopband. De meest gunstige step-apparaten hebben riemen die de stappen voortdurend draaien.

Nadelen: door de constante staande beweging kunnen gebruikers met rugproblemen de step-apparaten beter niet gebruiken. Ook als de gebruikers de stangen van de step-apparaten gebruiken, zal dit slechts minimale voordelen geven.

Tip: HIIT of steady state - welk type cardio is beter?

Dit apparaat leidt de gebruikers ook vaker naar ongevallen als gevolg van de klimbewegingen die je maakt.

Conclusie

De belangrijkste factor waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van een cardio-apparaat is de plezierigheid ervan. Als je gaat opzien tegen het doen van oefeningen, dan zul je dit minder vaak en minder lang doen.

Zelfs als een ander cardio-apparaat een hoger aantal verbrande calorieën per uur ratio heeft, als je niet geniet van het apparaat, zul je je niet genoeg inspannen om die calorieën te verbranden.

Elke apparaat heeft zijn voor- en nadelen, dus de beste techniek is om ze allemaal uit te proberen en regelmatig van apparaat te wisselen zodat jouw workout leuk blijft!

Welk apparaat is jouw favoriet? Laat het ons weten door een reactie achter te laten!

DELEN
Vroeger had ik last van overgewicht, tot ik op een dag in mijn bikini voor de spiegel stond en dacht, dit kan zo echt niet langer! Ik heb mijn leven omgegooid en ben fanatiek gaan sporten. Toen ik eenmaal resultaten begon te zien voelde ik me beter dan ooit en werd ik alleen nog maar fanatieker. Op dit moment ben ik tevreden met mijn lichaam en ik wil wat ik door de jaren heen hebt geleerd op het gebied van sporten graag met anderen delen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER