De 5 grootste fitness mythes

0
267

Je kent de Discovery Channel show “Mythbusters” vast wel. Een stel wetenschappers gaan op onderzoek uit om populaire mythes the testen om te zien of ze waar zijn of niet. In dit artikel zullen we 5 veel voorkomende mythes in de fitness en bodybuild wereld ontkrachten.

Mythe 1: Eet niet voor het slapen gaan

Wanneer je slaapt is je lichaam aan het vasten, doordat je lichaam toch energie nodig heeft zal het proteine uit de spieren omzetten in brandstof. Heel simpel gezegd, wanneer je aan het slapen bent eet je lichaam zichzelf (spieren en vet) op om te blijven functioneren.

Daarom raden wij aan om voor het slapen gaan eiwitten tot je te nemen die langzaam door het lichaam worden opgenomen, bijvoorbeeld in de vorm van een proteine shake.

Mythe 2: suikers zijn slecht voor je

Waarschijnlijk ben je opgegroeid met het idee dat suikers (veelal in de vorm van snoep) slecht voor je is, en je je maar beter kan inhouden.

Wanneer je suiker eet stijgt het insuline level in je lichaam snel, hierdoor zullen de cellen in je spier meer suiker (in de vorm van glucose) opnemen en het opslaan in de vorm van glycogeen.

Insuline zorgt er echter ook voor dat suiker word omgezet in vet cellen, dus ja suiker is slecht om tot je te nemen in de meeste gevallen.

Maar, direct na een training is suiker juist goed! Suiker word snel door je lichaam opgenomen waardoor je spieren snel worden voorzien van nieuwe brandstof, de insuline zal er nu voor zorgen dat eiwitten worden omgezet in spiermassa. Kortom, na een training is suiker zo gek nog niet!

Mythe 3: Je kan niet tegelijk spiermassa aankomen en vet verbranden

De gedachte hierachter is dat je meer calorien dan normaal tot je moet nemen op spiermassa aan te komen, terwijl je juist minder calorien dan normaal moet eten om af te vallen. Hierdoor lijkt het alsof je tussen deze twee moet kiezen.

Alhoewel het harder is om spiermassa aan te komen wanneer je weinig calorien tot je neemt, is het wel mogelijk. Dit is zeker waar wanneer je genoeg eiwitten tot je neemt. Je lichaam zal vet omzetten in brandstof wanneer nodig, maar ook genoeg bouwstoffen hebben om langzaam spieren op te bouwen. Toch word het aangeraden om wanneer je meer spiermassa wilt hebben om veel calorien tot je te nemen, je zult hierdoor misschien iets meer vetmassa aankomen, maar ook veel meer spiermassa. Kortom het is mogelijk, maar niet efficiënt!

 

Mythe 4: Vetten zijn slecht voor je

We hebben net al suikers behandeld, maar waar veel mensen nog veel banger voor zijn is het eten van vet. Hier is echter totaal geen reden voor, de enige soort vet die je kosten wat kost moet vermijden is trans fat. Deze vetsoort is niet alleen slecht voor je gezondheid, maar zorgt ook voor afbraak van spieren.

Verzadigde vetten zijn zeer geschikt om de testosteron levels in het lichaam te laten toenemen. Omega-3 vetten (uit vis) en onverzadigde vetten (olijfolie, noten, advocado’s) worden niet snel opgenomen als lichaamsvet, maar zijn wel een zeer geschikte bron wanneer het lichaam extra energie nodig heeft.

Probeer ongeveer 30% van je calorien uit vetten te halen, waarvan 10% uit verzadigde, 10% onverzadigde en 10% uit omega-3 vetten.

Mythe 5: Je moet zwaar trainen om te groeien

Een bekend gezegde bij mijn sportschool is ‘no pain, no gain’ en je kent vast ook wel de bekende afbeeldingen (zie hierboven) van atleten die met extreme gewichten trainen. Vooral wanneer je vrienden met zware gewichten trainen zijn er maar weinig jongens die kiezen voor 10 herhalingen met 30kg wanneer ze ook 5 herhalingen met 50kg kunnen doen. Waarom? Juist, ze denken dat ze hier sneller van groeien.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een oefening 1 tot 7 keer herhalen ideaal is voor het opbouwen van kracht, maar niet zozeer voor spiergroei. Door na 7 herhalingen te stoppen mist je lichaam namelijk de metabolische veranderingen in het lichaam die onstaan na 8 tot 12 herhalingen. In dit bereik van herhalingen ontstaan er afvalstoffen (je spieren verzuren) die op hun beurt de productie van GH stimuleren. Dit hormoon zorgt ervoor dat je spieren groeien. Hiernaast zorgt de metabolische staat er ook voor dat er water in je spiercellen getrokken wordt, de bekende ‘pump’ die je hebt na het sporten. Hierdoor worden je spiercellen uitgerekt waarna ze groeien.

Conclusie: Voor ideale spiergroei kies je een gewicht waarmee je tussen de 8 en 12 herhalingen kunt uitvoeren!

 

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER