De verschillende vormen van stretchen

0
689

Net als een goede warming up, is stretchen iets wat veel sporters te weinig doen. Dit is doodzonde, want het stretchen van de spieren heeft vele voordelen!

Iedereen heeft waarschijnlijk wel eens in zijn leven een of meerdere stretch oefeningen gaan, maar wist je ook dat er verschillende vormen van stretchen waren? In dit artikel zal ik deze behandelen.

Wat is stretchen

Stretchen, of in het Nederlands strekken, is het (licht) oprekken van de spieren in het lichaam en is een uitstekend middel om blessures te verkomen.

Het verwerken van strek oefeningen in je trainingsschema is een goede manier om de flexibiliteit van je lichaam te vergroten. Hiernaast zorgt het ook voor een beter bloedtoevoer waardoor voedingsstoffen sneller je spieren bereiken en afvalstoffen sneller worden afgevoerd.

Tip: Tips voor een betere houding tijdens het trainen

Vergeet niet wat lichte warm-up oefeningen te doen voordat je gaat stretchen, want wanneer je sommige moeilijkere stretch oefeningen met koude spieren doet heb je kans op blessures!

Het verschil tussen statisch en dynamisch stretchen

De diverse stretch oefeningen kunnen in twee verschillende categorieën worden onderverdeeld:

Statisch stretchen: je neemt een bepaalde houding aan waarbij bepaalde spieren uitgerekt worden en houdt deze houding een paar seconden vast.

Dynamisch stretchen: Het stretchen van de spieren door gebruik te van beweging. Een voorbeeld hiervan is wanneer je armen in verticale richting rondjes laat draaien als een soort helicopter. Bij dynamisch stretchen gaat het erom dat je delen van het lichaam hun maximale bewegingsbereik laat maken.

Andere vormen van stretchen

Naast de hierboven beschreven vormen van stretchen zijn er nog een aantal andere vormen:

Passief stretchen: Dit lijkt op statisch stretchen, waarbij je gedurende een bepaalde tijd een bepaalde houding aanneemt. Het verschil is dat bij passief stretchen iemand anders je helpt door aan delen van je lichaam te trekken om zo spieren onder spanning te zetten.

Ballistisch stretchen: Dit lijkt erg op dynamisch stretchen. Het verschil is dat bij deze vorm van stretchen je je lichaam forceert om buiten het normale bereik te gaan om zo de spieren soepeler en leniger te maken. Deze vorm van stretchen is zeer blessuregevoelig wanneer hij verkeerd gedaan word en is daarom niet aan te raden zonder begeleiding en voorbereiding.

Actief geisoleerd stretchen: Bij deze vorm van stretchen gebruik je bepaalde spieren in je lichaam om andere in je lichaam te stretchen. Dit kan ik het beste uitleggen met een voorbeeld: Stel je voor dat je op de grond gaat liggen en een been zo ver mogelijk in de lucht doet en deze positie voor 10 seconde vasthoud. Wat hier dus gebeurd is dat de spieren aan de bovenkant van je been samentrekken en daarbij de spieren aan de onderkant van je been uitrekken (stretchen).

Ook interessant: De 5 beste tips om blessures te voorkomen

Isometrisch stretchen: Bij isometrisch stretchen gaat het erom dat je de stretch probeert tegen te werken. Denk hierbij aan iemand die je been omhoog duwt, terwijl jij hem weer naar beneden probeert te krijgen.

Nu je bekend bent met de voordelen en de verschillende vormen van stretchen, hoop ik dat ik je inziet hoe makkelijk het kan zijn om een aantal strek oefeningen in je schema op te nemen, of je nu een hardloper of bodybuilder bent, iedereen heeft er profijt van!

DELEN
Vroeger had ik last van overgewicht, tot ik op een dag in mijn bikini voor de spiegel stond en dacht, dit kan zo echt niet langer! Ik heb mijn leven omgegooid en ben fanatiek gaan sporten. Toen ik eenmaal resultaten begon te zien voelde ik me beter dan ooit en werd ik alleen nog maar fanatieker. Op dit moment ben ik tevreden met mijn lichaam en ik wil wat ik door de jaren heen hebt geleerd op het gebied van sporten graag met anderen delen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER