Fitness als je ziek bent

0
192

2013 begon met een griep epidemie die zo erg was dat de stad Boston het als een noodsituatie zag, wat inhield dat er werd afgeraden om naar Boston af te reizen.
Zou je moeten proberen om te gaan sporten als je ziek bent?

Of je nu als goede voornemen hebt om fit te worden of regelmatig in de fitnessruimte te vinden bent, ziek zijn en daardoor niet kunnen sporten lijkt voor een ieder onacceptabel. Voor je algemene gezondheid is het van belang om te weten wanneer je lichaam rust nodig heeft.

Sporten en je immuunsysteem

Zoals we weten stimuleert sporten het immuunsysteem, dus waarom blijven we niet sporten als we ziek zijn? Daarop is één antwoord: Dat hangt ervan af. Waarom dat is, vergt wat achtergrondinformatie over het samenspel tussen sporten en het immuunsysteem.

Sporten op een normale intensiteit vergroot de circulatie van de antilichamen in je lichaam. Regelmatig sporten op een normale intensiteit kan het risico om ziek te worden verminderen. Maar als je eenmaal toch bent geworden, dan kan sporten eerder slecht dan goed voor je zijn, vooral sporten op een hoge intensiteit. Intense, langdurige trainingen geven stress aan het immuunsysteem. Hierdoor zijn bijvoorbeeld marathonlopers snel vatbaar voor een ziekte na een marathon. Het immuunsysteem draait overuren om te vechten tegen virussen als je ziek bent. Enige vorm van belasting voor je immuunsysteem moet hierdoor voorkomen worden.

Dus hoge intensiteit of langdurige trainingen die de hartslag en ademhaling sterk verhogen zijn uit den boze bij ziekte. Een andere belangrijke factor die meespeelt is de soort ziekte die je hebt.

Lage tot normale intense trainingen, zoals lopen, kunnen van positieve invloed zijn bij een verkoudheid of verkoudheidssymptomen, zolang je geen griep hebt. De verschillen tussen verkoudheid en griep zijn klein, vooral in het begin, omdat ze erg op elkaar lijken. Een griep is erger dan de verkoudheid en de symptomen duren ook langer. Koorts, spierpijn, vermoeidheid en uitputting zijn normaal bij de griep, maar horen niet bij een verkoudheid. De symptomen die ze wel delen zijn keelpijn, verstopte neus, loopneus en hoesten.

In het algemeen zal je je training moeten uitstellen als de griep hebt. Als je koortsig, uitgeput of veel spierpijn hebt, dan heeft je lichaam rust nodig. Je immuunsysteem is overbelast en zelfs een kleine extra belasting kan de werking van je immuunsysteem al beïnvloeden. Als je niet zeker weet of je de griep hebt of een verkoudheid, kijk dan in de lijst hieronder of je kan trainen of niet.

Symptomen waarbij je moet rusten:

  • Koorts
  • Koude rillingen
  • Spierpijn / Pijn in het lichaam
  • Vermoeidheid
  • Druk op de borst
  • Droge hoest
  • Maagproblemen
  • Hoofdpijn

Symptomen waarbij je normaal kan sporten:

  • Loopneus
  • Verstopte neus
  • Lichte keelpijn of kriebelhoest
  • Niesen

Tenzij je een lichte verkoudheid hebt is sporten dus eigenlijk uit den boze. Als je toch gaat sporten met een verkoudheid, doe het dan rustig aan. Je immuunsysteem is nog steeds bezig om je verkoudheid te bestrijden!

DELEN
Mijn favoriete bezigheid? Helaas is dit eten.... Dankzij de genen van mijn moeders kant betekent dit helaas dat ik heel gemakkelijk gewicht aankom. In het verleden heb ik dan ook van alles geprobeerd qua afvallen, van Sonja Bakker tot weken lang leven op vruchtensappen. In het dagelijks leven werk ik als diëtiste. Hiernaast deel ik op deze site graag de ervaringen en kennis die ik heb opgedaan op het gebied van afvallen en lekker eten!

LAAT EEN REACTIE ACHTER