Fitness en de Formule 1

0
952


Bij topsport wordt er vaak gedacht aan het opbouwen van spiermassa om zo sterk mogelijk te zijn. Van zwemmers tot voetballers, bijna iedere topsporter doet wel aan krachttraining om een maximaal resultaat te halen.

Een sport waaraan je misschien niet zo snel zou denken, maar waar dit ook zeker voor geld is de Formule 1. Het met piepende banden, die je bijvoorbeeld kan kopen op Tirendo.nl, door de bochten gaan gedurende de urenlange race vergt veel van de coureur. In dit artikel zal ik uitleggen hoe ze zich hierop voorbereiden.

Fitness

Formule 1 coureurs zitten met een dilemma: ze moeten zo sterk mogelijk zijn om de grote g-krachten die gedurende lange tijd op het lichaam staan aan te kunnen, maar hiernaast moeten ze ook zo licht mogelijk zijn. Iedere kilo teveel zorgt voor extra rolweerstand en dus een langzamere wagen.

Veel coureurs volgen dan een fitness regime wat bestaat uit een combinatie van cardio om de conditie en het lichaamsgewicht op peil te houden en pure krachttraining voor het trainen van de spieren. Zo traint Nico Rosberg graag op de fiets, waar hij regelmatig 3 uur per dag op zit. Dit is ook populair bij andere coureurs, zoals bijvoorbeeld Fernando Alonso die rond de 10.000 kilometer per jaar aflegt op de fiets, dit is zo’n 50 kilometer per dag! Anderen, zoals Jenson Button (wereldkampioen in 2009) zijn een fanatiek triatleet. Hij organiseerd zelfs triatlons, meer informatie kan je daarover vinden op de site van Jenson Button.

Krachttraining wordt uiteraard ook veel gedaan, waar de nadruk met name licht op compound oefeningen waarbij het gehele lichaam getraind wordt en een aantal isolatie oefeningen voor het trainen van de (voor)armen en handen. Aangezien het doel is vooral sterk te worden en dit ook lang vol te houden ziet hun krachttraining er anders uit dan dat van bijvoorbeeld bodybuilders. Spiermassa groeit het beste wanneer je oefeningen doet met 8 herhalingen, Formule 1 coureurs kiezen er echter vaak voor om meer herhalingen te doen met lichtere gewichten.

Wanneer je denkt dat jij weinig tijd hebt om te sporten denk dan eens aan het leven van een formule 1 coureur, ondanks de race / trainingsdagen en het rondreizen wat al een fulltime job is weten ze vaak toch nog 3 of 4 dagen per week een aantal uren per dag te trainen, tel daarbij alle pers events die ze nog langs moeten lopen

Voeding

Veel F1 coureurs hebben een strikt dieet zoals ook andere topsporters dit hebben. Hun maaltijden bestaan uit een gebalanceerde hoeveelheid van koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten. In de dagen voorafgaande aan een race worden er met name energierijke maaltijden zoals pasta’s gegeten. Het is zeer belangrijk om met genoeg energie aan een race te beginnen. Het uithoudings- en concentratievermogen spelen namelijk een cruciale rol in deze sport en even de concentratie verliezen kan je zo een plek kosten.

Ook drinken formule 1 coureurs zeer veel. Ook al hebben ze totaal geen dorst, voorafgaand aan een race drinken ze vaak enkele liters. Waarom? Tijdens de race is het extreem warm in de wagen van de formule 1 coureur (zo’n 50 graden) waardoor een coureur tijdens een race wel bijna 3kg aan vocht eruit zweet.

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen komt er zeer veel bij het leven van een formule 1 coureur kijken is het niet simpel een kwestie van in de auto stappen en een goed rondje neerzetten. Nee een formule 1 coureur is een echte topsporter!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER