De beste Fitness oefeningen voor thuis

4
2152

Veel mensen hebben geen zin, tijd of geld om naar de sportschool te gaan. Wanneer je dan toch fitness oefeningen wilt doen moet je al snel creatief zijn. Wat kan je allemaal thuis doen?

In dit artikel zal ik een aantal eenvoudig uit te voeren fitness oefeningen voor thuis beschrijven, zodat je ook thuis kan fitnessen!

De fitness oefeningen voor thuis kun je opdelen in oefeningen om vet te verbranden (cardio) of om je spieren te trainen. Hieronder zullen ze beide aan bod komen.

Cardio fitness oefeningen voor thuis

Het doel van cardio fitness is het omlaag brengen van het vetpercentage en het verhogen van het uithoudingsvermogen. Dit doe je door je lichaam gedurende een langere periode met een bepaalde activiteit te belasten, waardoor de hartslag omhoog gaat. Veel voorkomende activiteiten:

  • Hardlopen
  • Fietsen (eventueel met een hometrainer)
  • Springtouwen
  • Zwemmen
  • Duinen in de buurt? Ren deze eens op en af!

Zoals je ziet zul je bij veel activiteiten toch het huis uit moeten, maar dit wil niet zeggen dat je meteen naar een sportschool moet. Ook een stukje rennen door de natuur, of zwemmen wanneer je dicht bij de zee woont is zeer geschikt.

Spierversterkende fitness oefeningen voor thuis

Door gebruik te maken van je eigen lichaamsgewichten bepaalde hulpmiddelen die iedereen wel thuis heeft, zoals een stoel, is het mogelijk om thuis fitness oefeningen te doen, hieronder volgt een lijst met een aantal van deze oefeningen:

Push Ups

De push up is een oefening waar je behalve een vlakke ondergrond niets voor nodig hebt. Er zijn vele varianten van de push up, van makkelijk tot moeilijk uit te voeren. Met push ups train je je triceps, borst en schouders. Voor meer informatie over het doen van push ups kun je dit artikel over de push up lezen.

Step ups

Deze oefening traint de beenspieren. Het enige wat je ervoor nodig hebt is een stabiele en stevige verhoging die niet hoger dan je knieen is. Ga met je rechtervoet op de verhoging staan, laat je linkervoet op de grond staan. Stap dan met je linkervoet ook op de verhoging, zodat je met beide benen op de verhoging staat. Stap nu weer een voor een van de verhoging af. Herhaal dit zo vaak als nodig.

Dips

Ga aan de voorkant van een stoel hangen door met je handen te steunen op de rand van de stoel, ongeveer schouderbreedte uit elkaar. Laat je rug loodrecht langs de stoel hangen en plaats je benen voor je op de grond. Laat je kont nu langzaam langs de stoel richting de grond gaan, duw jezelf daarna weer omhoog door gebruik te maken van je armspieren. Je zal bij deze oefening de triceps trainen

Squats

Op zoek naar een oefening voor het trainen van je bilspieren en bovenbenen? Probeer dan de bovenstaande oefening eens. Het ziet er misschien makkelijk uit, maar reken maar dat deze oefening zwaar is! Vooral bij vrouwen is deze oefening zeer populair.

Buikspieren

Toch wel het meest populair zijn de vele vormen van buikspier oefeningen die je thuis kunt doen, wie wilt er nu niet een strakke buik met een wasbordje.

Een groot voordeel van buikspieroefeningen is dat je er eigenlijk niets voor nodig hebt, een zachte ondergrond is genoeg. Er zijn zeer veel verschillende buikspieroefeningen die je thuis kunt doen, sommige trainen de zijkanten van de buik (oblique’s) terwijl anderen de rechte buikspier (bekend van de blokjes) trainen. Klik hier voor een compleet overzicht van buikspier oefeningen voor thuis.

Weet je zelf nog goede oefeningen die niet in deze lijst staan? Laat het ons weten door een reactie achter te laten!

DELEN
Vroeger had ik last van overgewicht, tot ik op een dag in mijn bikini voor de spiegel stond en dacht, dit kan zo echt niet langer! Ik heb mijn leven omgegooid en ben fanatiek gaan sporten. Toen ik eenmaal resultaten begon te zien voelde ik me beter dan ooit en werd ik alleen nog maar fanatieker. Op dit moment ben ik tevreden met mijn lichaam en ik wil wat ik door de jaren heen hebt geleerd op het gebied van sporten graag met anderen delen!

4 REACTIES

  1. L.S. ik wil mijn quadriceps trainen maar door problemen in het rechterkniegewricht kan ik niet met gewichten of een machine trainen. Zijn er oplossingen?

    mvg

    C.merx

    • Probeer eens isometrische spieroefeningen, worden veel aangereaden door orthopeden bij mensen met gewrichtsproblemen of blessures. Dat zijn oefeningen waarbij je wel je spieren aanspant, maar je gewricht niet beweegt. Als je dit googled, vind je wel hoe het precies moet. 

  2. Aan C.Merx. Probeer eens isometrische spieroefeningen, worden veel aangereaden door orthopeden bij mensen met gewrichtsproblemen of blessures. Dat zijn oefeningen waarbij je wel je spieren aanspant, maar je gewricht niet beweegt. Als je dit googled, vind je wel hoe het precies moet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER