Fitness vroeger en nu

0
476

Waar je in de jaren 80 en negentig vooral dames in strakke pakjes en heren met indrukwekkende spiermassa tegen kwam. Zijn de sportievelingen anno nu vooral bezig met gezondheid, balans en/of de algehele conditie.

Door trends, nieuwe inzichten en mogelijkheden is de behoefte en daarmee ook het aanbod verandert. Is dit een positieve ontwikkeling?

Volgens mij wel. De vraag is vooral; Hoe kunnen we alle moderne inzichten combineren met de instelling en vergaarde kennis van de oude stempel?

Back to the Eighties

Het tijdperk van Arnold Schwarzenegger en de fitnessvideo’s van Jane Fonda. Bodybuilding en Aerobics waren de voornaamste vormen van sport waar mensen in de sportschool zich mee bezig hielden.

Lees ook: Een uitdagende cardio workout met behulp van battle ropes

De pioniers van die tijd hebben wel een zekere basis gelegd voor de kennis van nu. Trainingsprincipes , kennis van voeding en vooral de werkersmentaliteit zijn fundamenten gelegd door het veldwerk van de mannen en vrouwen in de jaren tachtig.

Veranderende behoeften

De enorme groei van het aantal sportscholen, uitgebreide marketingcampagnes en een veranderende behoefte van mensen die zich met beweging, gezondheid en sport bezig hielden zijn verantwoordelijk voor het constant evolueren van de fitness wereld toen en nu. Body en mind worden belangrijker, balans is wat mensen zoeken en functioneel trainen doet zijn intreden.

Dansen en gadgets

Less-Mills, zumba, spinning, Milon Cirkel, Tabata Protocol en trainen met apps. Keuzemogelijkheden genoeg en werkelijk voor ieder wat wils. Behalve dat teveel keuze voor veel mensen lastig kan zijn en het feit dat de steeds heviger wordende strijd om leden en volgers en aanhangers niet altijd resulteert in eerlijke informatie over de laatste trend. Zijn er vooral positieve punten te ontdekken.

Voor ieder gezondheid en fitness doel is er zeker iets te vinden. Sporten en bezig zijn met gezondheid is tegenwoordig geaccepteerd en hoort er voor veel mensen gewoon bij.

Tabata Protocol

Een onderzoek van ene Dr. Izuma Tabata in 1996 heeft een opmerkelijk resultaat onder de aandacht gebracht. Door een bepaalde manier van interval training is het mogelijk om het aerobe vermogen, anaerobe vermogen en de VO2 Max van mensen te verbeteren. Een opmerkelijke bevinding omdat je met deze manier dus echt allround kunt sporten.

Het principe bestaat er in het kort uit dat je een cyclus van 30 seconden presteren en 10 seconden rust telkens herhaalt met een oefening of verschillende oefeningen, voor een periode van 4 minuten.

Lees ook: Een uitdagende cardio workout met behulp van battle ropes

Het leuke van dit principe is dat het goed past bij de pioniers van de jaren 80, door de enorme intensiteit van deze vorm van interval training en het past mooi in de tegenwoordige 24 uur economie waar er altijd behoefte lijkt te zijn aan manieren om efficiënt te sporten met toch verbluffende resultaten.

Voor meer informatie over tabata training raad ik aan een kijkje te nemen op www.tabatatraining.nl

 

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER