Hoe doe je een perfecte push up

0
357

De push-up is een van de meest effectieve versterkingsoefeningen voor de groei van de spieren in het bovenlichaam. Het is een oefening met je eigen lichaamsgewicht die de spieren in de borst, schouders en armen traint.

Ondanks dat het misschien een eenvoudige oefening lijkt, zien we dat veel mensen toch moeite hebben om een push up perfect uit te voeren. In dit artikel zet ik een aantal tips op een rijtje zodat ook jij een perfecte pushup kan uitvoeren!

Het perfectioneren van je push up

Bij een perfecte push-up gaat het erom dat je je bovenrug, schouders en armen tegelijk inzet terwijl je naar de vloer laat zakken waarna je je armen bijna volledig strekt om jezelf omhoog te duwen. Dit lijkt misschien heel makkelijk, maar het perfectioneren van je push-up houding kan heel wat oefening vereisen.

Bekijk ook: Bodybalance - Zorg voor rust en ontspanning in je leven

Tijdens het doen van een push-up is je hele lichaam actief, van je tenen tot je neus. De spieren in je lichaam trekken samen wanneer je je afduwt van de vloer, waardoor het soms lastig is om de perfecte vorm te behouden wanneer je meerdere setjes push-ups doet.

Tip: Trek je duimen in zodat ze je palmen raken. Dit zal ervoor zorgen dat je je borstspieren meer gebruikt.

Het is ook belangrijk om te beseffen dat je push-ups niet haastig uit moet voeren. Je zal meer kracht opbouwen bij het doen van push-ups wanneer je je armen langzaam buigt wanneer je naar de vloer beweegt en weer langzaam uitstrekt tot de startpositie.

Het stabiliseren van je enkels en heupen

Focus je op het stabiliseren van je heupen en enkels wanneer je je push-up houding oefent. Bij een perfecte push-up vindt de gehele beweging plaats in de armen.

Je dient je lichaam ook in een rechte lijn te houden wanneer je een push-up uitvoert. Houd je hoofd omlaag wanneer je in de beginpositie staat en probeer niet met je hoofd te trekken wanneer je omlaag komt.

Aanrader: 3 daags full body schema voor beginners

Je kunt oefenen om je lichaam in de perfecte vorm te stabiliseren door plat op de grond te gaan liggen. Plaats je handen op schouderbreedte en houd je rug vlak. Je dient geen enkel deel van je lichaam te buigen wanneer je een push-up doet. Je armen moeten in een hoek van 45 graden staan wanneer je beneden bent. Probeer niet te veel energie in je bovenlijf te brengen aangezien dit ervoor kan zorgen dat je heupen zakken of je rug krom trekt.

Het verbeteren van je fouten

Wanneer je je push-up houding probeert te perfectioneren, kun je algemene fouten maken. Het is soms moeilijk om te bepalen of je houding “perfect” is. Daarom kan het handig zijn om je push-up voor de spiegel te doen, op de sportschool of thuis. Op deze manier kun je het zien als je armen scheef staan of je rug gebogen is. Een perfecte push-up is een vlakke push-up.

Let goed op elk lichaamsdeel om ervoor te zorgen dat je in de perfecte houding staat. Span je billen aan om je rug recht te houden en houd je armen ingetrokken op schouderlengte, zodat je armen niet in de verkeerde richting buigen. Zorg ervoor dat je voeten bij elkaar zijn, of op gelijke afstand van elkaar.

Ook interessant: De 6 populairste vormen van dans in de sportschool

Het oefenen van je houding zal er uiteindelijk voor zorgen dat je de perfecte push-up uitvoert!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER