Hoe doe je een perfecte sit-up

0
258

De Sit-Up bestaat al decennia lang en is een van de eerste oefeningen die gymleraren en fitnesstrainers je leren. Je hebt deze oefening waarschijnlijk tijdens de gymles geleerd, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat je de juiste vorm hebt geleerd.

Aangezien het een van de beste oefeningen voor het trainen van je buikspieren is zal je hem in veel fitness programma’s tegenkomen. Het is dan ook van groot belang om hem goed te beheersen. In dit artikel geef ik je een uitgebreide beschrijving van hoe jij een perfecte situp kan uitvoeren.

Voorbereiding

  1. Ga op je rug liggen, bij voorkeur op een yogamat of deken om je ruggengraat een zachte ondergrond te geven.
  2. Ontspan je hoofd- en nekspieren.
  3. Plaats je vingertoppen op je oren en open je ellebogen naar de zijkanten.
  4. Buig je knieën en zet je voeten plat op de grond. Houd je knieën op schouderbreedte.
  5. Ontspan je rug en probeer hem niet te buigen. Wanneer je spanning voelt in je onderrug doe je het fout.
  6. Houd je kin van je borst af, omdat je anders niet goed kunt ademen.

Omhoog komen

  1. Gebruik alleen je buikspieren om je lichaam van de grond af te brengen in een hoek van 30 graden.
  2. Adem uit terwijl je omhoog komt tot zit.
  3. Druk je voeten in de vloer, maar houdt ze plat op de grond.
  4. Ontspan je hoofd en nek en kantel je kin naar boven om ervoor te zorgen dat je kin los blijft van je borst.
  5. Gebruik je handen niet om omhoog te komen. Trek niet aan je nek tijdens het omhoog komen, aangezien dat kan leiden tot nekklachten. Je handen staan in deze positie om de oefening wat moeilijker te maken.
  6. Voorkom plotselinge bewegingen bij het omhoog komen. Trek jezelf niet omhoog, maar trek je buikspieren aan om blessures aan je onderrug te voorkomen.
  7. Houd een tel vast als je boven bent.

Naar beneden gaan

  1. Gebruik je buikspieren om je rug langzaam terug naar de vloer te brengen.
  2. Gebruik je rugspieren niet wanneer je buikspieren moe worden. Je onderrug dient ALTIJD ontspannen te zijn.
  3. Adem in als je naar beneden gaat. Hierdoor komt er zuurstof in je bloed waardoor de verzuring in je buikspieren vermindert.
  4. Ga niet te langzaam, maar laat je ook niet te snel zakken. Laat je bovenlichaam op hetzelfde tempo naar beneden zakken als waarmee je omhoog ging.
  5. Probeer je hoofd stil te houden tijdens het naar beneden gaan. Het is de bedoeling dat je hoofd naar de grond gaat, maar houd je nek en hoofd ontspannen tijdens zowel de beweging omlaag als omhoog.
  6. Zorg dat je nek de mat niet raakt. Alleen je schouders raken de mat wanneer je omlaag gaat.
  7. Houd je voeten plat op de grond en gebruik je benen niet om momentum te krijgen.

Meer tips

  • Doe niet meer dan 30 herhalingen achter elkaar. Je techniek zal verslechteren als je dit wel doet.
  • Ga niet te snel! Houd je beweging rustig en regelmatig zodat je goede houding behouden blijft.
  • NOOIT trekken. Langzame, vloeiende bewegingen zijn belangrijk.
  • Trek niet aan je nek. Hierdoor kan je blessures oplopen.
  • Wanneer je spieren voelt behalve je buikspieren doe je het fout. Je dient ALLEEN je buikspieren te gebruiken.

Met bovenstaande tips doe je gegarandeerd de perfecte sit-up!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER