Oefeningen voor grotere Triceps

0
415

Veel mensen dat je grote armen krijgt door het trainen van de biceps, maar het grootste volume van je bovenarmen bestaat toch wel uit de triceps! Wil je grote mooie armen hebben dan ontkom je er dus niet aan om deze spieren goed te trainen.

Laat me je wat vertellen over de triceps spieren. De triceps is een driekoppige spier aan de achterkant van je bovenarm. Ze zijn verantwoordelijk voor het uitrekken van de elleboog. Triceps worden gebruikt bij elk type drukbeweging voor de borst en/of schouders.

Waarom Zou Je Aan Je Triceps Werken?

Als je aan je biceps werkt moet je niet over de andere kant van je arm met drie spieren kijken, waar de biceps slechts twee spieren bevat. Onbalans van de spieren kan pijn en letsel veroorzaken. Je triceps werken de hele dag door, of je het beseft of niet. Bij elke keer dat je wat duwt zijn je triceps betrokken. Triceps spieren spelen ook een rol in schouder- en borstoefeningen. Als je zwakke triceps hebt kan dat fatsoenlijke borst- en schouderoefeningen verhinderen.

Hoe Vaak Moet Je Je Triceps Trainen?

Dit is moeilijk te zeggen, het belangrijkste is dat je goed naar je lichaam luisterd! Als je zware gewichten tilt moet je minstens twee dagen rusten voordat je weer oefeningen gaat doen. Je zal zelf het beste merken wanneer je triceps nog aan het herstellen (en dus groeien!) van de vorige training zijn en je ze nog beter even kan laten herstellen. Vergeet niet dat je spieren groeien in rust, niet terwijl je in de sportschool bent! Het is zinvol om je triceps slechts één of twee keer per week te trainen.

Mijn favoriete oefeningen voor het trainen van de triceps

Er zijn zeer veel oefeningen te bedenken waarmee je je triceps kunt trainen. Met gewichten, apparaten of met je lichaamsgewicht, er is van alles mogelijk! Zelf raad ik aan om veel te wisselen van oefeningen. Dit zorgt ervoor dat het trainen leuk en afwisselend blijft en dat je je triceps toch net telkens weer op een andere manier traint waardoor ze zullen blijven groeien!

Close grip bench press

Dit is mijn favoriete triceps oefening omdat de resultaten zou goed zijn. Je maakt je klaar net als voor gewoon bankdrukken, maar de positie van je handen is niet wijder dan schouderbreedte. Je moet je ellebogen naar binnen houden. Aan de onderkant van je beweging moet je de stang tot het lagere deel van je borst laten komen. Aan de bovenkant van je beweging moet de stang boven de bovenkant van je borst zijn. Probeer je onderarm loodrecht ten opzichte van de vloer te houden.

Bekijk hier een beschrijving van de normale bench press

Diamant Pushups

Dit is een moeilijkere variant op de normale push up, je kan deze oefeningen overal doen! Kniel eerst en plaats je handen op de grond en maak een diamanten vorm met je handen op de grond: Je handpalmen rusten op de grond en de toppen van je duimen en wijsvingers raken elkaar waardoor je armen iets gedraaid zijn. Voer nu een pushup uit zoals je gewend bent.

Bekijk hier een beschrijving van een normale pushup.

Tricep extensions

De Tricep extension is een oefening die je zowel met losse gewichten als met kabels kan uitvoeren. Het is een van mijn favoriete isolatie oefeningen waarbij je je triceps echt zult voelen branden! Ga op een bankje liggen en neem een los gewicht in een van je handen. Strek je arm volledig richting het plafond, buig je arm nu bij je elleboog en laat het gewicht naar beneden zakken, je bovenarm blijft hierbij in dezelfde positie en wijst naar het plafond. Breng het gewicht vervolgens weer richting het plafond. Je kan ervoor kiezen om bij deze oefening een arm per keer te trainen of beide armen tegelijk.

Bekijk hier een beschrijving van tricep extensions met losse gewichten of met kabels.

Triceps dips

Ik sluit af met wederom een oefening die je eigenlijk overal en altijd kan uitvoeren. De Tricep dip! Deze kan je puur met lichaamsgewicht doen, maar wat ik zelf ook vaak doe is dat ik een los gewicht op de bovenkant van mijn benen neerleg om de oefening extra zwaar te maken. Deze oefening doe ik vaak aan het einde van mijn training om het laatste beetje energie eruit te persen!

Bekijk hier de tricep dip uitgevoerd op een power plate.

Wat zijn jouw favoriete oefeningen voor het trainen van je triceps? Of heb je ervaring met bovenstaande oefeningen? Laat het ons weten middels een reactie!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER