5 Tips wanneer je je favoriete fitness apparaat hebt uitgespeeld

0
238

Aan de slag gaan met de gehele stapel gewichten op een apparaat is zeldzaam, maar het gebeurt. Sommige apparaten zijn gewoon niet gemaakt om veel weerstand te bieden of misschien word je wel te sterk.

Hoe dan ook, ik wil vijf geheimen met je delen hoe je kunt trainen op een trainingsapparaat met maximaal gewicht.

Schakel over naar een soortgelijke oefening met losse gewichten

Veel apparaten bewegen slechts in een bepaald bereik van de beweging, wat betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken om het gewicht stabiel te houden. Het enige wat je hoeft te doen is het gewicht omhoog of omlaag zien te krijgen, waarbij de baan van het gewicht vast ligt.

Lees ook: Gebruikelijke 'snel afvallen' oplichterijen

Vrije gewichten vereisen dat je stabiliseert en meer techniek gebruikt, wat extra inspanning van je lichaam vereist.

Pauzeer op het punt van samentrekking

Om elke rep moeilijker te maken moet je aan het einde van elke concentrische contractie twee of drie seconden pauze nemen. Dit is het “punt van samentrekking”, waar je spieren volledig worden aangespannen.

Je spieren zo hard samenknijpen als je kunt in een korte isometrische contractie zal de hoeveelheid tijd die je spieren werken verhogen, wat meer vermoeidheid veroorzaakt.

Train beide lichaamshelften los van elkaar

Heb je de leg-press machine uitgespeeld? Probeer de oefening dan eens met een been in plaats van twee benen uit te voeren, reken maar dat dit je niet lukt!

Overdrijf excentrische contracties

Een typisch ritme bestaat uit een 1 seconde concentrische contractie en een 2 of 3 seconden excentrieke contractie of loslaten. Denk hierbij aan het bankdrukken waarbij je een seconde lang kracht zet om het gewicht weg van je borst te drukken en het vervolgens in 2 a 3 seconde weer gecontroleerd naar beneden laat zakken.

Het vertragen van de excentrische contractie tot 5 of 10 seconden wordt soms aangeduid als “negatief”.

Sommige studies tonen aan dat zij meer kracht bevorderen dan het traditionele ritme. Probeer de volgende keer dat je in de sportschool bent dus eens het excentrische gedeelte van de oefening te verlengen. Duw bij het bankdrukken het gewicht krachtig van je af en laat het vervolgens weer heel langzaam richting je borst zakken.

Raak vooraf vermoeid

Doe een samengestelde set op een weerstand apparaat. Dat betekent dat je twee verschillende oefeningen doet waarbij je dezelfde spieren traint. Een typisch eerste oefening van de samengestelde set is een meer technische lift, meestal met een vrij gewicht.

Tip: 7 Tips om een buffet gezond door te komen

Bij de tweede oefening maak je gebruik van de hulp van een machine om het laatste beetje kracht wat je hebt eruit te persen.

Als je op het punt komt waarop je sterker bent dan je fitness apparaat… maak dan gebruik van deze vijf tips om te trainen weer uitdagend te maken!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER