De voordelen van het doen van krachttraining

0
67

We horen regelmatig dat sporten goed voor je is, maar wat zijn eigenlijk de voordelen van krachttraining?

 

In dit artikel zet ik de voordelen die je kan verwachten wanneer je met krachttraining begint op een rijtje.

Hogere stofwisseling

Door het doen van krachttraining zal het percentage spier in je lichaam toenemen. Spieren gebruiken in verhouding met bijvoorbeeld vetweefsel veel meer energie (ook al gebruik je ze niet bewust!). Hierdoor zal je dagelijks meer calorieën verbranden. Ideaal dus voor iedereen die wilt afvallen.

Gezonde geest

Tijdens het sporten komen er hormonen vrij waardoor je je goed gaat voelen. Mensen die licht depressief zijn kunnen er dan ook baat bij hebben om te gaan sporten. Bij ouderen die deelnemen aan kracht training kan het het zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde sterk laten toenemen.

Hiernaast zien veel mensen de sportschool als een plek waar ze even tot rust kun komen en hun hoofd leeg kunnen maken te midden van hun drukke leven.

Beter slapen

Mensen die regelmatig sporten hebben een betere nachtrust. Ze vallen sneller in slaap, slapen dieper waardoor ze minder snel wakker worden en slapen langer. Wanneer je ’s avonds vaak nog een teveel aan energie hebt heeft dit vaak tot gevolg dat je te laat gaat slapen en daardoor de volgende dag moeilijk uit bed kan komen. Door overdag hard te trainen zal je lichaam ’s avonds helemaal op zijn waardoor je zonder enkel probleem snel in slaap zal vallen!

Gezonder hart

Wanneer je hart traint zal ook het hart hard moeten werken om al het bloed rond te pompen zodat de spieren worden voorzien van de nodige zuurstof en bouwstoffen. Veel mensen vergeten vaak dat je hart ook gewoon een spier is die groter en sterker kan worden wanneer je hem regelmatig aan het werk zet.

Onder andere de American Heart Association raad het doen van krachttraining sterk aan om het risico op hart en vaatziekten te verminderen.

Je ziet er beter uit

Veel mensen doen aan krachttraining om hun uiterlijk te verbeteren. Door te trainen met gewichten zal je spiermassa toenemen en de hoeveel vet in je lichaam afnemen. Hierdoor zal je er een stuk beter uitzien. Verwacht echter geen wonderen binnen een paar maanden, het zal heel lang duren wil je je lichaam helemaal transformeren.

Meer energie

Door regelmatig te sporten zal je conditie toenemen waardoor je meer energie gedurende de dag hebt. Wanneer je vaak zwaar werk verricht zal dit je met sterkere spieren ook makkelijker afgaan waardoor je op het einde van de dag meer energie overhoudt.

Sterkere botten

Het is bewezen dat krachttraining een uitstekende manier is om de botten sterk te houden en zaken als botontkalking op latere leeftijd tegen te gaan. Dit is vooral belangrijk voor vrouwen, eenmaal in de menopauze dan stopt het lichaam met het aanmaken van bepaalde hormonen waardoor de botten langzaam achteruit gaan.

Blessures voorkomen

Sterkere botten en spieren zorgen ervoor dat je minder snel een blessure oploopt tijdens je dagelijkse bezigheden zoals  optillen. Uiteraard dien je wel op de juiste manier te trainen om niet dankzij de kracht training blessures te krijgen.

Wat is jouw reden geweest om te beginnen met krachttraining? Laat het ons weten met een reactie!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER