Het kiezen van de juiste trainingsmethode

0
168

Iedereen die aan krachttraining doet is anders en heeft ook een ander doel. Is het je doel om spieren op te bouwen, om sterker te worden, om meer energie te hebben, om meer uithoudingsvermogen te hebben of om een betere algehele conditie hebben?

Terwijl je op de lange termijn waarschijnlijk een combinatie van al deze doelstellingen wilt bereiken, moet je op de korte termijn je trainingsprogramma toespitsen op het doel dat op dit moment voor jou het belangrijkste is.

Als nieuwe atleten voor het eerst in contact komen met een fitnesscentrum, zijn ze zich niet bewust van de verschillen tussen de trainingsmethoden en van de resultaten die ermee kunnen bereikt worden. Velen stellen kracht gelijk met omvang tot ze zich realiseren dat de bodybuilders met de grootste spieren vaak niet zo sterk zijn als veel van de lichtere atleten.

Trainen als een Pro

Erger nog, veel beginnende fitnessbezoekers gaan naar een fitness centrum gewapend met een artikel van een bodybuilding tijdschrift waarin een professionele bodybuilder heeft beschreven hoe hij trained. Waarom geven deze trainingen dan niet dezelfde resultaten bij beginners?

Tip: 5 Tips om je plateau te doorbreken

Ten eerste, gebruiken de meeste professionele bodybuilders steroïden en andere illegale supplementen om hen zwaardere gewichten te laten tillen en om dat langer vol te houden terwijl ze veel sneller herstelen tussen de trainingen.Ten tweede, hadden ze al spiermassa opgebouwd voordat zij professioneel werden.

Hun huidige trainingen zijn dus ontworpen om die spiermassa te behouden en hun lichaamsbouw te verfijnen, niet om tonnen vetvrije massa toe te voegen. Let er eens op hoe, bij grote shows zoals de Olympia en de Arnold Classic, meeste deelnemers er jaar na jaar terugkomen met slechts een paar pond verschil op jaarbasis, ondanks zwaar gebruik van drugs, supplementen, enz.

Als je duizenden dollars per jaar zou besteden, zelfs als dat alleen voor de legale supplementen is, zou je dan tevreden zijn met een aangroei van slechts 2 of 3 kilo spiermassa per jaar?

Ook interessant: Een sixpack, de basis

Natuurlijk, binnen 20 – 30 jaar zou je dan 20 tot 30 pond spiermassa toegevoegd hebben, maar ben je bereid om zo lang te wachten? Wil je gemotiveerd te blijven om bij elke training 110% van jezelf te geven en dat gedurende 5 of 6 jaar?

De grootste reden waarom mensen stoppen met trainen is het gebrek aan snel zichtbare resultaten  – hoe langer het duurt om resultaten te zien hoe minder motivatie meeste atleten opbrengen om te blijven doorgaan met het heffen van gewichten.

Stel doelen vast die haalbaar voor je zijn

Daarom, moet je eerste stap er in bestaan om je doelstellingen op korte termijn vast te leggen… Wat is belangrijkst voor JOU NU? Om spieren op te bouwen? Om sterker te worden? Om je uithoudingsvermogen en energiereserves te vergroten?

Op welk doel je je ook richt, je zou resultaten moeten beginnen zien binnen de 6 weken en je zou een aanzienlijke vooruitgang moeten boeken in de eerste 12 weken. Als dat niet zo is, dan train je niet genoeg, je bent niet consequent genoeg in het eten van de juiste voeding of je volgt de verkeerde trainingsmethodes.

Trainen voor spiermassa

Om snel spieren op te bouwen en magere spiermassa te voegen, kan je best oefenen met matige gewichten en meer herhalingen – laat ons zeggen 12 tot 15 herhalingen per set, 3-4 sets per training met 30 seconden of minder tussen de sets.

Til en de gewichten en laat ze zakken in een traag of gematigd tempo om de tijd onder spanning (TUT) te verhogen en om zo het effect van je training te maximaliseren. Als je elke herhaling van de laatste set goed kunt uitvoeren, verhoog dan het gewicht bij je volgende training.

Trainen voor kracht

Om sterker te worden, is de tijd onder spanning minder belangrijk dan de hoeveelheid gewicht die je tilt. Hoewel het in een perfecte wereld ideaal zou zijn voor het opbouwen van kracht om met één herhaling een maximaal gewicht te tillen (1RM), is het menselijk lichaam te gevoelig voor blessures om op die manier te trainen. Zo zijn de gewrichten en aanhechtingen van de spieren hier niet voor gemaakt.

Tip: De 5 beste oefeningen voor grotere triceps

Daarom is het veiliger om je training uit te voeren met sets van 3-6 herhalingen, en dat alleen na voldoende opwarmingssets.

Leer jezelf de juiste techniek aan

In beide gevallen, is het van het allergrootste belang om de juiste methode en gewichtheffingstechniek te gebruiken – het gebruik van een slechte methode om zwaardere gewichten te tillen is een recept voor een ramp die kan leiden tot langdurige blessures, of zelfs tot blijvend letsel.

We denken allemaal graag dat we van ongeveer alles kunnen herstellen, maar zelfs als je uiteindelijk geneest, dan heb je toch nog weken, maanden of zelfs jaren trainingstijd verloren en bereik je ondertussen geen resultaten.

Leer van mensen met ervaring

Als je het je kunt veroorloven, dan kan je best een gecertificeerde personal trainer inhuren, zelfs al is het maar voor de eerste 3 maanden zodat je er zeker van bent dat je succesvolle gewoonten opgebouwd hebt en dat je weet wat je doet telkens als je een gewicht optilt in de fitness.

Aanrader: Tips om beter te bankdrukken

Als dat niet kan, probeer er dan in ieder geval op te letten wat de personal trainers in het fitnesscentrum met hun klanten doen – ook al is hun trainingsroutine misschien niet geschikt voor jouw doelstelling, in ieder geval zal je in staat zijn om de juiste methode te observeren bij het uitvoeren van elke oefening.

Als het je doel is om spieren op te bouwen EN om sterker te worden, gebruik dan periodisering – concentreer je op een van de doelen gedurende 4-6 weken en schakel daarna over op het andere doel voor een vergelijkbare periode en wissel de twee af bij het verdere verloop van je training. Hierdoor kan je werken aan beide doelstellingen, terwijl je lichaam voortdurend in een toestand van metabole groei blijft.

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER